Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at splitte partnerskab op i ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Fra  Catering Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i 12 år drevet ApS med min kompagnon. Vi har gennem længere tid haft dårlig kommunikation og jeg har besluttet det ikke går længere.

Jeg ser 3 muligheder for hvordan vi kommer videre:

- Han køber mig ud
- Jeg køber ham ud
- Vi afvikler virksomheden sammen (efter at afsøge et salg inden, men det tror jeg er svært)

Min kompagnon er bedre end mig til at forhandle så jeg tror jeg kommer værst ud af det hvis vi ikke får hjælp. Omvendt vil jeg ikke konfliktoptrappe ved bare at stille med advokat. Kan man få en uvildig til at facilitere processen eller har i nogen gode råd for hvordan vi griber det an. Det er mig, der har truffet den endelige beslutning om det ikke går længere, mens han ville forsøge at løse det og fortsætte med at drive det sammen. Så jeg føler jeg er nødt til at igangsætte processen for at vi kan komme videre på en ordentlig måde.

Alle input er kærkomne:-)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Snak med en som Advokat Jacob Tøjner.

Det du vil er en skilsmisse - og det er ikke foregå uden at I bliver uenige og skal have hver jeres rådgiver, men det kan meget vel være at det bedste er at I hver har jeres individuelle rådgiver og så har en fælles.

Det letteste er de første to muligheder du nævner - I laver en auktion og den der vil give mest for virksomheden får den.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

I løber ind i det problem, som så mange andre gør, fordi I har drevet ApS sammen uden en ejeraftale. Den skulle netop regulere hvordan man kommer videre hvis EN vel ud - eller begge vil - hvordan den prissættes og alt - inkil hvis den ene dør og arvinger skal forsætte eller ud

Det ER ret kompliceret. Du kan jo give din partner et godt tilbud om at overtage dine anparter til en pris der svarer til din % af selskabets værdi som indre værdi. Det er jo lettest, men tager ikke hensyn til evt fremtid og goodwill - men det giver en åbning og en pris I begge kan regne ud ved hjælp af regnskabet. 

Alternativt må du jo sætte dig med din partner og forklare, du ikke synes det fungerer. Enten med et håb om at få det TIL at fungere, eller sige lige ud, du synes vejene skal skilles på fredelig vis, og høre hvad din partner så foreslår. Måske vil denne i virkeligheden også gerne ud eller være alene

Du skal bare kun love det du mener du så også vil holde, og ellers måske gå til en advokat (kan se Jacob Tøjner fra www.ditselskab.dk foreslået, og det er bestemt en med erfaring på området, men har I en revisor type på til regnskabet, kunne denne også være første huk til et forslag til en pris for dine anparter (eller din makkers, så du ved hvad DU vil byde)

Det der IKKE må ske er, som du er bevidst om, at det går i hårdknude hvor I begge taber på en strid der gør selskabet endnu mindre værd

god vind med det, og til alle andre ALDRIG ApS med nogen som helst, heller ikke kæreste/ægtefælle - uden en super ejeraftale

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Fra  Catering Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar og input.

Jeg sørgede for en anpartshaveroverenskomst da vi startede op, som beskriver anpartsovergang og køberet. Det er en standard aftale jeg fandt da vi stiftede selskabet, så lidt har vi at forholde os til. Så må vi se hvor god den er:-) 

Jeg har allerede sagt at jeg ikke ser det kommer til at fungere. Jeg oplistede de tre muligheder nævnt ovenfor, fordi jeg netop også ser det som muligheder jeg kan stå inde for og er villig til. 

Jeg har haft fat i vores revisor, som jeg vil foreslå kommer ind over i første omgang. Og så se om jeg har brug for en rådgiver når vi måske har fornemmet lidt mere hvor vi hver især står. Det er nok her jeg er bange for tingene kan gå i hårdknude. Fra den positive side ser vi ind i lavsæson på 3-4 måneder lige om lidt, hvor der er meget lidt aktivitet, så vi har tid til at løse det, så det forhåbentlig ikke skader virksomheden og den, der skal drive det videre.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Andreas:

Mange tak for svar og input.

Jeg sørgede for en anpartshaveroverenskomst da vi startede op, som beskriver anpartsovergang og køberet. Det er en standard aftale jeg fandt da vi stiftede selskabet, så lidt har vi at forholde os til. Så må vi se hvor god den er:-) 

Jeg har allerede sagt at jeg ikke ser det kommer til at fungere. Jeg oplistede de tre muligheder nævnt ovenfor, fordi jeg netop også ser det som muligheder jeg kan stå inde for og er villig til. 

Jeg har haft fat i vores revisor, som jeg vil foreslå kommer ind over i første omgang. Og så se om jeg har brug for en rådgiver når vi måske har fornemmet lidt mere hvor vi hver især står. Det er nok her jeg er bange for tingene kan gå i hårdknude. Fra den positive side ser vi ind i lavsæson på 3-4 måneder lige om lidt, hvor der er meget lidt aktivitet, så vi har tid til at løse det, så det forhåbentlig ikke skader virksomheden og den, der skal drive det videre.

Jeg tænker det vigtigste for dig må være at du er fuldstændig afklaret over hvad din bundlinje er for at lade din partner købe dig ud, og hvad du vil betale for at købe ham ud. Alternativet er at lukke virksomheden med de omkostninger der er, og muligheder for at I hver især kan byde på aktiverne.

Du har ikke fortalt hvad slags virksomhed det er og om det er jer som privatpersoner der er aktivet eller det er virksomheden, knowhow, materialer, kunder... Er I murer A og murer B der bare kan starte for jer selv og ikke genere hinanden eller hvad skal fremtiden være.

Er der reelt aktiver i virksomheden eller deler I bare lidelser?

Er det attraktivt at drive videre alene?

Tilmeldt 9. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Fra  Catering Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en catering virksomhed med fuldt produktionskøkken, kølerum, kølefryseskabe, biler mm, så der vil være værdi i at afvikle. 

Det er dog lidt en niche i catering og jeg tror ikke et total salg af virksomheden vil være så nemt. Men bliver beslutningen at afvikle skal den naturligvis afsøges. 

Der er gennem årene oparbejdet et pænt kundegrundlag med en del store kunder. Der bruges 0 kroner på markedsføring og problemet de seneste år har været at skaffe flere medarbejdere. Så der er fint potentiale i at drive det videre alene, men der vil være en opgave i at stå med ansvaret alene, hvor vi alle årene har delt det. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)