Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning på bil eller kilometerfradrag

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen som kender en beregner der kan hjælpe med at afgøre om bilen skal indgå i virksomheden med afskrivning, fradrag for brændstof, reparation mv, eller om jeg skal fradrage den erhvervsmæssige del af kørslen med statens takster?

Enkeltmandsvirksomhed, ikke VSO.

På forhånd tak

/Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

I enkeltmands uden VSO må du jo selv regne på tallene, der er ikke en excel eller andet - da der er utroligt mange faktorer - ingen aner præcis værkstedudgifter eller dit fremtidige præcise kørselsbehov erhverv contra privat. osv

Den kan ikke som hvidpladebil ejes i virksomheden og indgå med afskrivninger - men du kan vælge mellem fradrag efter statens takst (normalt altid enklest og bedst) eller - stadigt efter meget nøje ført kørebog - % af samlede omkostninger for erhvervs% - og du må skifte princip EN gang kun

Du får det som fradrag i enkeltmands = i princip bare trækker beløbet efter kørebog fra dit resultat til skat - uanset statens takst eller % af udgifter, og gemme regnskab og kørebog i + 5 år

https://johnhannover.blogspot.com/2019/03/krsel-i-egen-bil-fradrag.html 


6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Du skriver at en hvidpladebil ikke kan ejes i virksomheden og indgå med afskrivninger, men noget nær det modsatte i din blog:

"DU KAN VÆLGE MELLEM STATENS TAKST, DER OMFATTER ALT I PRINCIP ELLER dele FAKTISKE OMKOSTNINGER mellem firmakørsel og privat efter kørebogen. I det tilfælde kan du til driftsomkostninger lægge afskrivning på 25% - tage for den del af året du har bilen ved anskaffelse, og så 25% per år og ikke afskrivning i salgsåret."

Hvordan skal det forstås?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

sblar:

Hej John

Du skriver at en hvidpladebil ikke kan ejes i virksomheden og indgå med afskrivninger, men noget nær det modsatte i din blog:

"DU KAN VÆLGE MELLEM STATENS TAKST, DER OMFATTER ALT I PRINCIP ELLER dele FAKTISKE OMKOSTNINGER mellem firmakørsel og privat efter kørebogen. I det tilfælde kan du til driftsomkostninger lægge afskrivning på 25% - tage for den del af året du har bilen ved anskaffelse, og så 25% per år og ikke afskrivning i salgsåret."

Hvordan skal det forstås?

som at det er jo netjp når bilen ikke ejes af virksomheden - men ejes af personen der har virksomheden - som det afsnit du kopierer netop starter med
Du kan få statens takst for firmakørsel i din private bil.

Din private hvidplade bil kan du - efter kørebog - få fradrag for efter statens takst eller % af driftsomk og du kan skifte 1 gang - bilen på hvide plader kan ikke ejes og indgå i virksomheden og er ikke en udgift i virksomheden men et fradrag du får - ved at dit overskud till skat nedsættes med værdien fra kørebogen

Papegøjeplade kan overvejes (også privat købt og ejet) med både fradraget og momsfradrag for driftsomkostningerne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det blev jeg ikke meget klogere af, så lad mig spørge på en anden måde: Hvad er betingelserne for at fradrage procentmæssig del af de faktiske omkostninger, og samtidig afskrive (procentmæssigt) på de 25% om året?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

sblar:

Det blev jeg ikke meget klogere af, så lad mig spørge på en anden måde: Hvad er betingelserne for at fradrage procentmæssig del af de faktiske omkostninger, og samtidig afskrive (procentmæssigt) på de 25% om året?

det fremgår af linket - og er det sort snak for dig med den læsning, så er det ikke mig der kan forklare dig det desværre - 

Du spørger i øvrigt stadigt også sort i mine øjne - Enten statens takst ELLER de faktiske omk., som så er:
driftsomk efter regningerne  + afskrivning efter 25% reglen * % af udgifter for firma km mod privat - 

så faktiske og afskrivning er samme sag og modstykket til statens takst

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan ikke lade sig gøre at afskrive 25%, del er udelukket.

De 25% I afskrivning kan med tages som en del af de samlede omkostninger, på den måde kan du få en del af afskrivningen som fradrag. Men det er umuligt at få hele afskrivningen i regnskabet.

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det ikke sort mere! Det var jo bare det jeg manglede at få bekræftet: At de faktisk omkostninger er både driftomkostninger OG afskrivning.

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er jeg med på, men 80% af 25% (hvis fordeling efter kørebog er 80/20 mellem erhverv og privat kørsel) er vel i orden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

sblar:

Den er jeg med på, men 80% af 25% (hvis fordeling efter kørebog er 80/20 mellem erhverv og privat kørsel) er vel i orden?

hvis der er plads til mindst 8-10.000 km privat årligt (det er derfor KM stand skal med i kørebogen på hver side af erhverv, så skat kan se, at der altid er plads til standard privatkørsel - OG din kørebog er en skat IKKE kan betvivle (og de er krævende da du kontrollerer dig selv jo og selv kan finde på) så er det fordelingen -

Hvis du bruger faktisk omk og ikke statens takst, så lægger du drift og afskrivning sammen (afskrivning ER del af drift og afskrivning er også regnet med ind i statens takst som gennemsnit hvis du vælger statens takst.)

Du bogfører ikke driftsomkostninger - og dermed heller ikke afskrivning i en enkeltmands for din private bil, men får det som fradrag i overskud. I ApS kræves reel løn.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)