Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af udbytte fra drift selskab til holding

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg har et spørgsmål omkring hvis person X & Y har hver deres holdingselskab og vil oprette et drift selskab (aps) sammen hvor de begge smider 20.000 ind hver (=40.000). X og Y ejer 50% hver af drift selskabet.

Har følgende to spørgsmål:

1. Hvis person X vælger at oprette et holding (aps) og dermed indskyde 40.000 DKK i fx: XHOLDING aps. Som jeg forstår det kan person x dernæst lave et rullende kapital og "genbruge de 40.000 til at etlablere endnu et selskab/virksomhed som vil være drift virksomheden.
- Vil det være muligt, at XHOLDING smider 20.000 DKK i driftvirksomheden og person Y fx: HOLDINGY smider 20.000 DKK så de hver især har ejer 50% af dirfselskabet?

2.Vil man i princippet ikke kunne lave rullende kapital, starte et holding og drift med samme kapital og dernæst rykke de 40.000 DKK tilbage til holding skattefrit? Så Driftvirksomheden er oprettet og er aktiv med 0 DKK i kapital?

3. Hvis person X og Y fx.har 500.000 DKK i dirft selskabet som de gerne vil have ud i hver deres holding (250.000 DKK) hver - kan dette lade sig gøre?
- Jeg har læst mig frem til at man min. som ejer skal eje "mere" end 50% for at rykke udbyttet fra drift til eget holding?

Håber det giver mening.

Tak på forhånd :-)

//Dennis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - ja det vil være normalen - bare der ialt er 40 t til stiftelsen af drift. Det helt afgørende bliver så i alle fald en god ejeraftale, ellers kan man lige så godt stå til søs på en armeret sømine  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html

2 - nej de 40 t kan ikke tages retur på nogen måde ved andet end lukning eller salg - de er kreditor sikkerhed i drift om du vil (også selv om de måtte blive tabt - )

3 - du kan betale udbytte til alle ejere og det skal blot være i forhold til ejer % for samme aktieklasse - og kræver at drift har haft overskud der kan uddeles af (så det ikke spiser selskabskapitalen) - det kræver ikke nogen % andel, udbytte kan alle, også med 0,000001% ejerskab få men for at det kan ske uden udbytte skat, skal man eje + 10% blot - og så er det jo med overskud som ER beskattet i drift først - blot så ikke en yderligere skat, før man lukker holding og får gevinsten

overvej en letlæst e-bog eller paperback med stiftelse af ApS i detaljer, skat, moms, udbytte og og og for små penge i https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Nov 22
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Kanon svar - Tusinde tak!

Tak for tippet med e-bogen. Har ledt efter noget lign. så den får jeg brug for!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)