Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra PMV til momsregistreret

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg fik momsregistreret mit firma da jeg kunne se at jeg ville komme over 50.000 kr (hvilket jo er godt nok, der er arbejde). Jeg har også fået sendt min første regning inklusiv moms og fået indberettet det til skat.

Nu hvor jeg har nogle flere penge mellem hænderne og stadig har noget tilbage at straksafskrivning i år, så vil jeg gerne købe noget hardware til computeren jeg bruger. F.eks. en skærm, da jeg hidtil har brugt min private skærm til computeren.


Første:
Jeg har et par spørgsmål ang. det med moms osv. Siden det er et lille fritidsfirma og computeren står hjemme hos mig privat, så er der nogen gange nogen som nævner at man kan sige at man bruger pc'en 50% privat og 50% til arbejde og så kunne få halvdelen af momsen tilbage på det man har købt.
siden det er et lille firma vil jeg ikke engang mene at det er 50% til arbejde, lad os sige det er 20%?

Altså jeg har ikke noget imod at betale hele momsen til skat for det og ikke få noget tilbage på købsmoms, for selv hvis jeg delte den op, skal jeg så selve holde styr på og trække det jeg indberetter fra til skat? Dvs. hvis det var 20% til arbejde, så skal jeg kun indberette de 80% til skat? Jeg ser nemlig ikke en separat klumme til det.

Andet:
Da jeg regner med at alt indtægt hvert år kommer over som løn til mig selv i min opgørelse, hvordan er så hvis man får moms tilbage fra skat? Skal jeg regne det med som jeg kan udbetale til mig selv bagefter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

aktivta:

Første:
Jeg har et par spørgsmål ang. det med moms osv. Siden det er et lille fritidsfirma og computeren står hjemme hos mig privat, så er der nogen gange nogen som nævner at man kan sige at man bruger pc'en 50% privat og 50% til arbejde og så kunne få halvdelen af momsen tilbage på det man har købt.
siden det er et lille firma vil jeg ikke engang mene at det er 50% til arbejde, lad os sige det er 20%?

Altså jeg har ikke noget imod at betale hele momsen til skat for det og ikke få noget tilbage på købsmoms, for selv hvis jeg delte den op, skal jeg så selve holde styr på og trække det jeg indberetter fra til skat? Dvs. hvis det var 20% til arbejde, så skal jeg kun indberette de 80% til skat? Jeg ser nemlig ikke en separat klumme til det.

Problemet er nok at ved 20% moms erhverv vil du kunne få diskussion med skat - så jeg ville altid bare tage 50/50 hvis du har tingene hjemme, men du vælger
Der er ikke et sted til det, det er jo en del af dit regnskab og momsen indgår så for den del du har erhvervsmæssigt, som alm købsmoms som du jo indberetter samme med salgsmomsen for alt salg og netto momsen får du så retur fra moms - eller betaler ind

Du har ikke løn i personlig virksomhed i alm skatteform, du beskattes blot af dit overskud som du skal både forskudsregistrere og angive i årsoplysning. Moms, hverken salgs eller købs, er del af dit resultat eller overskud

Du skal sætte dig meget mere ind i personlig virksomhed - moms og skat - f.eks i letlæst e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html eller - måske betale en online bogholder for lidt hjælp så du ikke ender helt galt med moms og skat. 

Husk at selvom du har plads i straksafskrivning, så er det jo ikke skat der betaler skærmen men kun skatteprocenten du sparer (ofte 39% af prisen) OG du skal så redegøre for alle den type aktiver ved evt lukning eller omdannelse, hvor du skal købe dem ud igen

Et godt råd er altid at undlade at købe noget der ikke er klart vigtigt for indtægterne og så vente med det sjove til man virkeligt har store overskud.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak :) Ja jeg ved godt at skat ikke betaler skærmen osv. Men nu hvor der er penge tjent ind og der er brug for udstyr, så kan jeg jo lige så købt få de 39% sparet.

 

Jeg bruger pt Dinero som regnskabs program, men jeg tror den bøvler med den her overgang fra PMV til Enkeltmandsvirksomhed.

Før da jeg indkøbt stationær stod der at min udgift var inklusiv moms, men nu står det uden og giver mig et resultat som er større end før. Men computeren købte jeg i starten af året hvor jeg ikke var momsregistreret... burde den ikke stadig stå som at være en udgift inklusiv momsen? Jeg får jo intet tilbage da jeg ikke kunne trække det fra på det tidspunkt. 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

aktivta:

Mange tak :) Ja jeg ved godt at skat ikke betaler skærmen osv. Men nu hvor der er penge tjent ind og der er brug for udstyr, så kan jeg jo lige så købt få de 39% sparet.

 

Jeg bruger pt Dinero som regnskabs program, men jeg tror den bøvler med den her overgang fra PMV til Enkeltmandsvirksomhed.

Før da jeg indkøbt stationær stod der at min udgift var inklusiv moms, men nu står det uden og giver mig et resultat som er større end før. Men computeren købte jeg i starten af året hvor jeg ikke var momsregistreret... burde den ikke stadig stå som at være en udgift inklusiv momsen? Jeg får jo intet tilbage da jeg ikke kunne trække det fra på det tidspunkt. 

 

jo noget er gået galt for der må jo ikke være momsfradrag for noget som helst inden momsregistreringsdato, så noget gået galt ved at skifte midt i året. Præcis hvad der skal til i Dinero ved jeg ikke - alt fra før momsreg skal være fuld udgift alt sammen blot

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Apr 22
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John, du er Genial :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)