Jeg har en udlejningsejendom i Svendborg, som jeg igennem hele 2007 har haft lejet ud (for første år). Så jeg er ved at tage tilløb til at skulle udfylde min første selvangivelse hvor lejeindtægten skal tages med. Da min kone og jeg flyttede fra ejendommen, overvejede vi, om vi på et tidspunkt skulle flytte tilbage. I samme periode talte jeg med en revisor, og jeg mener bestemt at han nævnte, at hvis man havde tænkt sig at benytte boligen igen på et tidspunkt, så burde men benytte virksomhedsordningen istedet for kapitalafkastordningen - også fordi den skattemæssige forskel fra det ene til det andet ville være relativt lille, og regnskabsarbejdet til virksomhedsordningen er lidt mere omfattende. Nu står vi imidlertid i den situation at vi ikke har tænkt os at flytte tilbage til boligen, hvorfor det måske kan overvejes igen at benytte virksomhedsordningen. Boligen kostede ved køb 800.000 kr - den står os nu i 1.000.000 kr. Spørgsmål: 1 - Er det besværet værd at benytte virksomhedsordningen i stedet for kapitalafkastordningen? 2 - Jeg er ikke sikker på, at jeg kan finde ud af (eller gider at sætte mig ordentlig ind i), hvordan man laver papir arbejdet til den udvidede selvangivelse. Derfor skal jeg formentlig bruge en revisor. Jeg bor i øjeblikket i København. Er der nogen, der kender en god revisor i området, der kan håndtere den slags uden at man bliver rippet fuldstændig? 3 - Hvad skal det typisk koste at få en revisor til at lave sådan et regnskab for 2007? Tak |
Hej!
Ved anvendelse af kapitalafkastordningen beregnes der et kapitalafkast af virksomhedens aktiver på 4%. Dette afkast flyttes så fra den personlige indkomst ned i kapitalafkastordningen.
Såfremt i selv vil anvende en del af ejendommen privat, kan man enten vælge en ejerboligfordeling på den privat lejlighed, eller blive beskattet af en objektiv lejeværdi på lejligheden, og dermed have fradrag for alle ejendommens udgifter.
Prisen på et årsregnskab er svært at sige, det vil afhænge af antal lejemål , varmeregnskab mv. men du er velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger.
Mvh
Tom