Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kapitalafkast ordning til udlejningsejendom - hvordan / revisor?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en udlejningsejendom i Svendborg, som jeg igennem hele 2007 har haft lejet ud (for første år). Så jeg er ved at tage tilløb til at skulle udfylde min første selvangivelse hvor lejeindtægten skal tages med.

Da min kone og jeg flyttede fra ejendommen, overvejede vi, om vi på et tidspunkt skulle flytte tilbage. I samme periode talte jeg med en revisor, og jeg mener bestemt at han nævnte, at hvis man havde tænkt sig at benytte boligen igen på et tidspunkt, så burde men benytte virksomhedsordningen istedet for kapitalafkastordningen - også fordi den skattemæssige forskel fra det ene til det andet ville være relativt lille, og regnskabsarbejdet til virksomhedsordningen er lidt mere omfattende.

Nu står vi imidlertid i den situation at vi ikke har tænkt os at flytte tilbage til boligen, hvorfor det måske kan overvejes igen at benytte virksomhedsordningen.

Boligen kostede ved køb 800.000 kr - den står os nu i 1.000.000 kr.

Spørgsmål:

1 - Er det besværet værd at benytte virksomhedsordningen i stedet for kapitalafkastordningen?

2 - Jeg er ikke sikker på, at jeg kan finde ud af (eller gider at sætte mig ordentlig ind i), hvordan man laver papir arbejdet til den udvidede selvangivelse. Derfor skal jeg formentlig bruge en revisor. Jeg bor i øjeblikket i København. Er der nogen, der kender en god revisor i området, der kan håndtere den slags uden at man bliver rippet fuldstændig?

3 - Hvad skal det typisk koste at få en revisor til at lave sådan et regnskab for 2007?

Tak

Tilmeldt 25. Nov 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 12:24

Hej!

Ved anvendelse af kapitalafkastordningen beregnes der et kapitalafkast af virksomhedens aktiver på 4%. Dette afkast flyttes så fra den personlige indkomst ned i kapitalafkastordningen.

Såfremt i selv vil anvende en del af ejendommen privat, kan man enten vælge en ejerboligfordeling på den privat lejlighed, eller blive beskattet af en objektiv lejeværdi på lejligheden, og dermed have fradrag for alle ejendommens udgifter.

Prisen på et årsregnskab er svært at sige, det vil afhænge af antal lejemål , varmeregnskab mv. men du er velkommen til at kontakte mig for yderligere oplysninger.

Mvh

Tom

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:50

Der skal ikke  fastsættes en objektiv lejeværdi hvis der er tale om en en- eller tofamiliesejendom. Som jeg læser din revisors begrundelse for valg så hælder han til kapitalafkastordningen. Det lyder umiddelbart også som det rigtige.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 16. Mar 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:52

Tak for svarene, jeg har lige et par uddybende spørgsmål -  

- kan man som udgangspunkt gå ud fra at alle revisorer har forstand på at håndtere denne slags sager?

- hvis jeg vælger at benytte kapitalafkastordningen (hvilket jeg formentlig gør), bør det overvejes at lave udregningerne selv, er viser alle erfaringer at man bør få en professionel til at klare arbejdet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:09

Som udgangspunkt ja. Ihvertfald hvis vi taler om en autoriseret eller registreret revisor eller iøvrigt en revisor med et vist kendskab til Skat. Det jeg mener er at du kan komme ud for revisorer som i højere grad er egentlige bogholdere og som ikke kender reglerne.

Man kan godt lave det selv. I princippet handler det blot om at man på sin udvidede selvangivelse sætter kryds i kapitalafkastordningen og beregner afkastet på de - vist nok - 4%.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)