Hej Aminoer, konen har startet en EMV for at sælge håndlavet julepynt mm. Vi har dog et par spørgsmål vedr. korrekt bogføring: 1. Hun havde lavet mange produkter (bare som hobby) inden virksomhed startede, og så er vi ikke helt sikkert hvordan de kan "købes" af virksomheden så de tæller i lageret. Vi er helt klart over at omkostningerne dertil ikke kan trækkes fra, selvfølgelig. Hvordan prissætter man dem så? Og hvordan kan det dokumenteres? 2. Vi er meget forvirrede vedr. råvarer (altså varerne som hun køber for at producere de produkter som bliver solgt). Ved godt at de bogføres som varekøb, men på et tidspunkt (evt. 31/12) skal de tælles. Hvordan så tæller man når hun kun har brugt fx. halvdelen af råvaren? Bare som 50% af indkøbsprisen? Hvis der er tale om papir, så tæller man hvor mange der var i begyndelsen og så hvor mange der er tilbage i slutningen af året? 3. Når hun er færdig med at lave et enkelt produkt, skal man gøre noget, altså ren bogføringsmæssigt? Flytter man råvarer på en eller anden måde fra konti til konti så de nu tæller som et færdigt produkt? Rigtig mange tak på forhånd. |
1 I kan, som du skriver, ikke trække noget fra som I selv har fremstillet - (fremover dog købe materialer med fradrag). Når I lægger dem på lager er det bare til 0 kr. Det behøver I ikke gøre mere for at dokumentere, men I skal naturligvis dokumentere salget med faktura eller tilsvarende.
Hvis I vil være meget nøje - så kan færdigvaren tages op til den pris materialerne har kostet, så hvis din kone ved hvad hun bruger til hver vare, så kan I lægge dem ind som nyt lager ved at sælge dem til den kostpris fra konen og til firmaet. DOG vil det så tælle som indtægt for konen der måske før har solgt varene privat men har hun ikke det, så undlad bare det
2 Ja lager tælles og tages op til antal x pris. I køber ind med fradrag og når året er gået, så tæller i lager så godt I nu en gang kan, og flytter så værdien fra konto for varekøb hvor de er udgift, til konto for varelager i status http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html Næste år er det så bare forskellen mellem 2022 varelager og 2023 varelager der bogføres på den måde (og det viser så om I har lagt mere på lager eller brugt af lager) Husk det er prisen EX moms og værdien EX moms I flytter fra råvarekøb til varelager (og er hun ikke momsregistreret så jo bare hele prisen)
3 det behøver I ikke, så længe råvarelager er talt op 31/12 og dermed flyttet fra udgift under varekøb til værdi varelager i status, så er det alt - færdigvarer som i kender prisen på kan I oprette en konto til, men det skal ikke være noget i roder med hvis der ligger for ialt 1000 kr færdigvarer med usikker pris. Det vil afhænge af mængen og betydningen, I kan også bare lade dem tælle med som råvarer sammen med resten, det er nok lige så let - men vil i opdele så gør det
God vind med projektet
vh John Hannover