Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad koster det at købe 14m2 af ejerforeningens grund?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg er en fyr på 24 år der havde et ønske om at bygge en terrasse på 14m2 som en tilbygning til min ejerlejlighed.

da jeg var i færd at måle ud til at lave en konstruktionstegning af terrassen, kom jeg i snak med min nabo som mente at de 14m2 måtte købes af ejerforeningen før byggeriet kunne igangsættes.

det var ellers aftalt på et tidligere bestyrelsesmøde at den ejerlejlighed jeg bor i, havde fri benyttelse af netop dette stykke jord selvom det tilhører fællesarealerne. dog kan jeg godt se rimeligheden i at jeg bør købe det før der bygges ny terrasse.

så mine spørgsmål lyder på:

Hvis jeg køber de 14m2, kan jeg så undgå udgift til landmåler på baggrund af det lille omfang?

er der eventuelle links der beskriver processen i at overføre arealet til min ejerlejlighed og korrekt anmelde dette til BBR?

Hvad er en fair pris at byde ejerforeningen og hvor kan jeg finde mere information om dette?

(de 14m2 befinder sig i en baggård i Slagelse med en central beliggenhed)

på forhånd tak Smile .

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er alt sammen noget KUN ejerforeningen kan svare på.

1 Må de overhovedet sælge ejerforeningens areal? Mit gæt er nej i alle fald ikke uden en eller flere generalforsamlinger godkender det? Der er stor forskel på at de lader dig benyttet arealet og - lader dig købe det. Måske de bare vil tillade dig at lave terrassen uden at handle hvis de mener du har den fulde brugsret?

2 Kræver de en off. landmåler til udmåling eller kan I selv måle fint?

3 Hvad er arealet sat til i off. vurdering m2- vil nok spille ind på pris?

4 hvad betyder arealudvidelsen for din ejerlejlighed - ejendomsskat mm?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Nov 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene på mine spørgsmål.

planen var at lave et oplæg til en ekstraordinær generalforsamling, hvor det klargøres om foreningen overhovedet er interesseret i at sælge de 14m2. 

hertil ville jeg gerne indhente den information der er nødvendig for ejerforeningen at træffe en informeret beslutning. hvilke punkter ville være særligt vigtige at behandle i den sammenhæng?

 

Vi kan sagtens selv måle men jeg tænkte at der skulle en autoriseret landinspektør til at ændre matrikelforhold. dette kan man måske selv indberette til BBR uden videre?

Matriklen er 507 m2 og 226 m2 af matriklen er bebygget areal.

Ifølge "BBR" er grundværdien 608.000, og i mit hoved virker 1200,-/m2 som en fair pris at lægge ud med. 

efter det jeg har læst mig frem til på kommunens hjemmeside vil jeg blive beskattet med ca 2% grundskyld af den offentlige vurderingsværdi af de 14 m2.

 

igen, tak for svar på mine spørgsmål.

jeg er ret ny på denne front så alle gode råd tager jeg gladeligt imod :) 

 

 

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

SværVægtsLuftGuitarist:
Vi kan sagtens selv måle men jeg tænkte at der skulle en autoriseret landinspektør til at ændre matrikelforhold. dette kan man måske selv indberette til BBR uden videre?
der skal give laves nye skøder ved salg af grunden til dig - men jeg mener som godt I selv må måle og være enige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du tjekket med kommunen, at du må bygge? Der er bygningsreglementer, lokalplaner osv., så det er slet ikke sikkert, at ejerforeningen kan godkende.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 22. Jun 14
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det en juridisk sikker brugsret eller er det noget et "tilfældigt" bestyrelsesmøde har udtalt - jeg kan være i tvivl om en bestyrelse kan give eksklusiv brugsret til fællesarealer - det tror jeg er et spørgsmål for en generalforsamling og muligvis med tilslutning fra alle ejer, da der er tale om at man fratager den enkelte ejer brugsret til en del af dennes ejendom.

En ting du også må have med i dine betragtninger er hvordan ejendommens fællesudgifter fremover skal fordeles. En ejerforening er et fællesskab hvor den enkelte ejers forpligtelse som ofte er bundet op på ejerandel, dvs hvis din ejerandel stiger ved at du overtager en andel af fællesarealet kan det tænkes at give ændringer i fordelingen af fællesomkostninger. Er det tilfældet vil det betyde at foreningens fordeling mellem ejerne skal ændres, med den juridiske ting der ligge i det. 

Med hensyn til din pris vurdering kan BBR vurderingen måske være en rettesnor, men kommer meget an på hvornår den er fra. Der er i øjeblikket mange gamle vurderinger der ligger et helt andet sted end dagens salgspris. prøv f.eks at se på din lejligheds vurdering - hvordan liger den i forhold til hvad du vil sælge for. 

Fra Hørsholm
Tilmeldt 20. Jan 23
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person
Vildt !

https://www.21-5.dk/

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)