Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrekt Bogføring af køb via third party services (fx. Uber eller andre apps)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Nybegynder i bogføring for mit lille ApS her.

Jeg rejser meget i mit arbejde og bruger mig mig tit af Uber el. lignende services for at komme rundt. Det er nemt at holde styr på bilag etc, man kan være sikkert på at ikke skulle hive op kontanter etc.

Men - et lille, måske trivielt, bogføringsproblem. Når man bruger disse apps, og frekvent også almindelig taxa, så er det jo ikke app-udstilleren uden chaffeuren som er "leverandør". Skal jeg, for at gøre det rigtigt, finde frem til den specifikke chauffeur med momsnummer og det hele, oprette denne om leverandør (selvom jeg nok aldrig kommer til at bruge den samme igen) etc. Det kan jo komme til at tage lang tid, i sær for summer som er ret små. Fx. har jeg lige nu 7 taxa-regninger fra en arbejds-rejse over weekended.

Eller kan man bare taste ind "Uber - Frankrig" eller hvad det nu handler om?

Mange tak for svar!

Bonusspørgsmål: I mange lande, fx. USA eller Sverige, er det jo nærmest obligatorisk at give drikkepenge. Skal dette, for at være korrekt, bogføres separat fra resten af omkostningen (i Dinero's afstemning er det svært at matche to "fakturaer" med en betaling)?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:26

Du kan godt bare bogføre som Uber men du SKAL have en kvittering der viser hvem du har betalt til og hvis det ikke er Uber som er den direkte modtager, så bør kvitteringen kunne vise chauføren. Samtdigt vil jeg strkt råde dig til at skrive formå på turen. F.eks fra Hotel x til leverandør Y efter aftle. Du kontrollere jo dig selv og derfor er skt meget over, at alle bilag er perfekte OG viser formål, for ellers kunne det jo være helt private ture

Du bør få drikkepenge ikke fradrag for drikkepenge - og dem kan du ikke trække fra eller bogføre i dit ApS som udgift, dem skal du hive op af egen lomme i et ApS eller - om du tør bogføre og så lave skttekorrektion for beløbet, og dertil kræves jo en egen konto. Drikkepenge er ggaver uden fradrag

vh John Hannover

Tilmeldt 6. Sep 22
Skrevet kl. 15:45
Mange tak John, har læst mange af dine gode råd her inde og på din blog - kæmpe arbejde du udfør!

Forstået. Jeg skriver altid hvad turens formål er, hvem jeg er sammen med etc.

Den med drikkepenge må jeg vende med revisor, det har jeg nok ikke gjort korrekt indtil nu! Svært lige når det kommer til udgifter i udlandet (taxi, restaurant etc) hvor det forventes, og vises på samme kvittering.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:06

ArvidR:
Mange tak John, har læst mange af dine gode råd her inde og på din blog - kæmpe arbejde du udfør!

Forstået. Jeg skriver altid hvad turens formål er, hvem jeg er sammen med etc.

Den med drikkepenge må jeg vende med revisor, det har jeg nok ikke gjort korrekt indtil nu! Svært lige når det kommer til udgifter i udlandet (taxi, restaurant etc) hvor det forventes, og vises på samme kvittering.

hvis ikke de fremstår som drikkepenge men som del af prisen, så er prblemet jo ovre, men ellers ja - og nogen kunne sige urimeligt da visse lande jo nærmest har de ansatte til at leve af drikkepenge - men der er ikke fradrag for drikkepenge desværre

vh John Hannover

Tilmeldt 6. Sep 22
Skrevet kl. 19:28
Man kan jo undre hvad dem i finansverden som er ude og ræpresentere hele tiden etc gør. Hiver de bare drikkepenge op selv? Eller har de mon bare mere kreative revisorer. ;)

John - kan man kontakte dig for rådgivning, er det en tjeneste du udfører?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:27

Enten gir de ikke drikkepenge eller skriver dem med under omkostninger og har dem på kvittering - eller deres bogholderi håndterer det som så meget andet uden skattefradrag. Det har de tonsvis af så som - Repræsentation, gaver, bespisning osv - så det har de masser af rutiner for at håndtere. 
De har det nok også lettere når det er ansatte der betaler regninger og skriver noget på, end når de selv som ejere giver tingene, da skat er lidt mere rundhåndet overfor ansatte, hvor ejer jo IKKE er interesseret i at betale for meget, og så ejer selv - der kontrollerer sig selv. 
Du vil opleve samme med kørebog - langt større forventningen til ejer der jo kontrollerer sig selv, end til en med ansatte, hvor ejeren kontrollerer der ikke betales unødige km.

Nej desværre har jeg ingen betalt service

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)