Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk gyldighed af emails

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Alle

Nogen som kender til den juridiske gyldighed af emails?
 
Vi er et it firma som arbejder på konsulent plan. Vi er så heldige at allerede have et par kunder, og prøver at navigere i det juridiske farvande - uden at det juridiske bliver en klods om benet, men samtidigt uden af fald over bord.
 
Et par hypotetiske eksempler:
* Vi er, med en kunde, blevet enige om en ændring af eksisterende kontrakt - er en email nok bekræftigelse af ændringen af kontrakten? Selvfølgeligt afhænger det af evt punkter i den orignale kontrakt..men generelt er en email dokumentation nok? Eller skal man lave tilføjelse til kontrakten?
 
* En eksisterende kunde man har et godt forhold til afgiver en "ekstra" ordre pr. email. Vi starter på at arbejde for kunden, og han vender tilbage og siger - jeg skal alligevel ikke have ordren.
 
mvh Thomas
 
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

En aftale indgået via e-mail er ligeså bindende som enhver anden aftale. Dette gælder selvfølgelig ikke, hvis I forinden har aftalt nogle bestemte formkrav, f.eks. at indgåede aftaler kun kan ændres gennem et underskrevet dokument.

Tilmeldt 3. Dec 05
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjoe.. Det er bare ikke helt så simpelt:

Da der hersker formfrihed i den danske aftaleret, vil aftaler som udgangspunkt kunne indgås elektronisk, men der knytter sig en række problemer til bevisførelse af elektroniske aftaler i tilfælde af tvister.

F.eks.
Sikkerhed for at afsenderen også er afsenderen
Sikkerhed for hvornår e-mailen er afsendt / modtaget
Sikkerhed for at e-mailen ikke er ændret undervejs

osv.

Så det er ikke et himmelråbende ja....
 
Mvh. Henrik
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder jo ganske fornuftigt.

Men email er jo et usikkert medie. Jeg havde engang en længere diskussion med min kæreste om emnet. Bare for at demonstrere hvor usikkert mail er, sendte jeg hende en mail fra hendes chef, som sagde hun var fyret.

Er der precedens for hvornår man vurdere en mail som værende rigtig/korrekt/gyldig bevis?

mvh Thomas Hilbert Madsen
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

prøv at læse lidt på dette link.

http://www.de.dk/Bladet/Juli+August+2003/E-mail+er+juridisk+bindende.htm

I mine kontrakter med mine kunder specificerer jeg, hvordan kontrakten kan ændres. Hvis det er de store ting, skal det være et tillæg til kontrakten, er det mindre ting, kan det ordnes pr. e-mail. De skal bare bekræftes af modparten, så vi er enige. Det har jeg ikke oplevet problemer med. Men det er også kun de mindre områder, der kan justeres med en e-mail. Jeg er faktisk lige ved at skrive en kontrakt, hvor vi på forhånd ikke har et præcist billede af de enkelte delopgaver der skal udføres. Derfor skriver vi at der er nogle opgaver (og skriver overordnet hvad det vedrører), og at aftale om igangsætning og timeforbrug ordnes via e-mail. Nu kender jeg kunden gennem 5 år, så jeg kan slet ikke forestille mig problemer. Så det er primært mig, der er interesseret i at få bekræftet, hvad vi gør, så jeg ikke bagefter står med et forklaringsproblem, når jeg sender fakturaen.
 
Hilsen Jakob
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Modparten behøver ikke bekræfte ændringen, som er anført i en e-mail. Det skal blot fremgå af den oprindelige kontrakt, at der kan foretages ændringer i kontrakten, som så skal varsles til modparten f.eks. 14 dage inden, at de træder i kraft. Men det kræver ingen skriftlig accept...
Tilmeldt 1. Dec 05
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Så må jeg hellere få skrevet det med i standard delen af vores kontrakter.

Tusind tak for rådene. De er meget værdifulde for mig.

mvh Thomas Hilbert MAdsen
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Usikkerhedsmomenterne er ikke så slemme synes jeg. Jeg har indgået flere aftaler over både mail og IM f.eks.

Ang. usikkerhed om hvem afsenderen, så skal man kunne bevise, at det ikke er en selv, der har afsendt den, og det kan jo være lidt svært, hvis man har gjort det....

Så ja jeg mener da bestemt det er sikkert. Sikkert mest fordi jeg ikke er så meget for kæmpe lange store kontrakter. Jeg er mere til en personlig kontakt. Men det er en anden snak. Skal dog ikke sige mig fri for at have brugt kontrakter.
Men har f.eks. ikke kontrakt med nogen af mine freelancere, selvom de laver store opgaver.....

Har også være med til at arrangere en stor kongres, der løber af stablen her i weekenden, der har jeg også kun mailaftaler med flere foredragsholdere....



søger ligesindede i Sønderjylland

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hilbert

 
Du skal have fat i en advokat!
 
Jeg tror ikke på at mails d.d. er juridisk bindende for indgåelse af aftaler og slet ikke, hvis du ikke har modtaget bekræftelse retur. Det er faktisk først inden for de seneste par år, at telefax er blevet godkendt som dokumentation for indgåelse af aftale mellem 2 parter og derfor har jeg svært ved at tro på at mails allerede er nået så langt
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan henvise til denne side:

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107241749_8936_3b5d99276d81d.html&spec=053b9cbba1829bd3d94fa744e27be021&themeid=200108020920_9445_3b68ff5409d52&art_id=200308290201285687&type=q

Selvfølgelig er en aftale ikke godkendt, hvis ikke der er modtaget en bekræftelse. Det vil jo svare til at jeg sendte kontrakter til alle i hele verdenen, og så bare gik udfra at det var godkendt. Er der svar, så er der en aftale.....


søger ligesindede i Sønderjylland

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)