Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbyde kunder en øl?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 2. May 19
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ser ud til at reglerne er lidt kringlede ang. alkohol, så vil lige høre jer:

Må jeg tilbyde mine kunder en øl uden alkoholbevilling?

Jeg er fotograf, og vil gerne tilbyde mine kunder en øl eller et glas vin når de bliver fotograferet i mit studie.

Studiet er kun åbent efter aftale (og ikke "offentligt" tilgængeligt)

Kunden henter selv øllen i køleskabet og knapper den selv op.

Der er typisk maks 5 personer til stede i studiet på samme tid

Umiddelbart vil jeg mene, at det er ok da der ikke er tale om hverken salg eller udskænkning, og at "arrangementet" er lukket. Men kan være jeg overser noget?

Bonusspørgsmål: Kan jeg trække alkoholen fra som repræsentationsudgift?

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Alle virksomheder der serverer alkohol på 2,8% og derover skal have alkoholbevilling.

Det har ingen betydning om det er dig eller din kunde der knapper øllen op.

Og du kan heller ikke omgå loven med andre krumspring.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener nu ikke du skal have alkoholbevilling for at udskænke alkohol til lukkede, private arrangementer, hvor deltagerne er særligt inviterede, f.eks. medlemmer eller personlige gæster. Det må dække både kunder og ansatte uanset hvem der skænker og serverer MEN

husk der kun er kvart fradrag for udgiften når du serverer i dine lokaler til kunder og - være sikker på at dokumentere super godt hvem får hvad, så du ikke risikerer skat mener det er dig selv, der nyder vinen.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

Jeg mener nu ikke du skal have alkoholbevilling for at udskænke alkohol til lukkede, private arrangementer, hvor deltagerne er særligt inviterede, f.eks. medlemmer eller personlige gæster. Det må dække både kunder og ansatte uanset hvem der skænker og serverer MEN




Se følgende vejledning:
rksk.dk/Files/Files/Om%20Kommunen/Raad-naevn-syn-kommissioner/Hvornaar_soeges_der_om_alkoholbevilling_eller_lejlighedstilladelse_i_foreninger_webtilgaengelig.pdf

og billund.dk/erhverv/alkoholbevilling/

Hvis f.eks. en frisør vil servere alkohol til sine kunder kræver det også alkoholbevilling. Jeg kan ikke se det skulle forholde sig anderledes fordi trådstarter er fotograf.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:
Se følgende vejledning:
rksk.dk/Files/Files/Om%20Kommunen/Raad-naevn-syn-kommissioner/Hvornaar_soeges_der_om_alkoholbevilling_eller_lejlighedstilladelse_i_foreninger_webtilgaengelig.pdf

og billund.dk/erhverv/alkoholbevilling/

Jeg synes det første link underbygger at der IKKE skal være en beviiling, hvorimod det andet med sit eksempel med frisøren underbygger at der skal indhentes en bevilling. 

Tilmeldt 27. Nov 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det hele står eller falder på denne formulering: Er der tale om erhvervsmæssig servering med fortjeneste for øje? 


Altså du servere ikke alkoholen for at tjene penge på selve alkoholen, men du severe den jo for personer du har en økonomisk interesse i, så hvordan den helt konkret skal fortolkes, skal du nok ringe til en offentlig instans omkring. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Foundrive:
Altså du servere ikke alkoholen for at tjene penge på selve alkoholen, men du severe den jo for personer du har en økonomisk interesse i, så hvordan den helt konkret skal fortolkes, skal du nok ringe til en offentlig instans omkring


Enig spørgsmålet er om trådstarter overhovedet er omfattet af loven  Loven taler om "Ved servering forstås i denne lov salg af stærke drikke til nydelse på eller ved salgsstedet." Her er jo netop ikke tale om salg men en almindelig repræsentationsydelse som John er inde på.


Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det eneste rigtige er at spørge myndighederne og bede om et bindende svar.

Hvad alle vi amatører tror, og hvordan vi fortolker loven - den kan trådstarter jo ikke bruge. Argumentet "men på Amino sagde de at jeg gerne måtte" tror jeg ikke betyder så meget i retten :)

Når det så er sagt. Det er jo ikke atypisk at der gives gaver i form af en flaske vin, en ølpakke eller andet. Trådstarter kan jo give kunden en gave - hvad kunden så gør med gaven er jo op til dem. 

Eller hvis man køber øl/vin privat (tænker det ikke kan være en kæmpe udgift, og tænker at trådstarter primært gør det for at hygge om kunden) så er der jo heller ikke noget erhvervsmæssigt forbundet ved det.

Men igen - min amatør-holdning. Gå til myndighederne og få et ordentligt svar :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hos tandlægen Tuborg Tand i Hellerup kan man få sig en fadøl mens man venter.  Så helt ulovligt er det nok ikke :-) 

https://www.vice.com/da/article/3dyjnv/hos-tandlaegen-i-hellerup-kan-du-stadig-faa-en-fadbamse-i-ventevaerelset

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Ravn:


Hos tandlægen Tuborg Tand i Hellerup kan man få sig en fadøl mens man venter.  Så helt ulovligt er det nok ikke :-) 


vice.com/da/article/3dyjnv/hos-tandlaegen-i-hellerup-kan-du-stadig-faa-en-fadbamse-i-ventevaerelset



Det er meget godt, men er det lovligt uden bevilling?

Her er et eksempel på en frisør som har bevilling:
bystrandmark.dk/bystrandmark-services/

I ansøgningen skal man desuden udfylde om det er musik, drikkevarer eller mad der er det primære formål, eller om servering af drikkevarer er et sekundært element i virksomheden. Her er frisør, tøjbutik m.m. nævnt som eksempler.

Se: politi.dk/-/media/mediefiler/landsdaekkende-dokumenter/tilladelser/restaurationer/alkoholbevilling/beskrivelse-af-forretningskoncept-i-forbindelse-med-ansoegning-om-alkoholbevilling-njyl-aa.pdf
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)