Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring told ved import af kunst og håndværk fra Nepal

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 3. Jun 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle! Jeg er ny her, og grøn på alt det her med virksomhed, import og told og håber derfor at der er nogen, der kan hjælpe mig!


Jeg står i den situation at jeg er ved at starte et firma op med min bror, hvor vi importerer varer fra Nepal og sælger dem i Danmark. Før der er nogen der siger at det kan være svært pga. Nepals infrastruktur måske ikke er den bedste, kan jeg nævne at min bror er i Nepal flere måneder om året og har et kæmpe netværk med gode mennesker, der sørger for at tingene spiller fra deres side.


De varer vi skal sælge kan f.eks. være ting som syngeskåle, thangkaer (malerier), træ-skulpturer, keramik mm. - 90% af de ting vi gerne vil sælge betegnes nok som kunst og er håndlavet.


Mit spørgsmål lyder på om der er nogen der kan hjælpe med at finde regler omkring den told vi (måske) skal betale, når vi importerer varer. Vi har søgt, ringet og spurgt omkring, kigget mange google-søgeresultatsider gennem dog uden at finde et konkret svar. Vi er faldet over en enkelt eller to steder, hvor der stod noget om at vi skulle betale 0% i told, da Nepal er et U-land og Danmark har en aftale med dem.


Jeg fandt f.eks. en side på en hjemmeside der ser meget officiel ud: (url ikke tilladt, kan sende i pb måske?)

"Resultater for produktkode 9701.99 fra Nepal til Danmark
Malerier, tegninger og pasteller
ERGA OMNES Toldsats for tredjelande 0%"


Når vi skal købe ind for flere tusinde kroner ad gangen, ville det være slemt for vores planer, hvis vi pludselig skulle betale ekstra pga. vi har fået vores information fra en forkert kilde.


Hvis der er nogen der har erfaring med dette, ville vi være lykkelige over jeres assistance!


Jeg har brug for at der et eller andet officielt sted står sort på hvidt, hvad jeg skal gøre i denne situation, så jeg undgår at gøre noget ulovligt eller forkert fra start. Alt hjælp værdsættes!



1000-tak på forhånd

Vh Oscar R

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du er velkommen til at kontakte mig, så ska skal jeg forsøge at hjælpe dig videre. 

Hilsen

Ravn

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 805
Fra  PashminaWear Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi importerer en del fra Nepal og de er toldundtaget hvis varerne er fremstillet i Nepal. De skal kunne dokumentere varenes oprindelse overfor de Nepalesiske myndigheder, og så skal de have et NPREX nummer som skal stå på fakturaen. Det nemmeste er at bruge en agent i Nepal.

Luksus accessories i cashmere, silke og yak. Cashmere tørklæder, sjaler og poncho.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)