Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke betalende kunder

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skriver simpelhen dette nederst på alle faktura:

"Ved betaling efter sidste rettidige betalingsdag beregnes renter af det forfaldne tilgodehavende inklusiv moms".

Morarenten er Nationalbankens udlånsrente pt. 5% plus et tillæg på 7%. + 100 DKK i rykkergebyr pr. rykkerskrivelse.

Dernæst er min procedure at jeg, når jeg har rykket 3 gange, sender et rekommanderet brev fra Inkasso Service, som reelt er en anden afdeling af min virksomhed, og det skriver jeg også bag på brevet, som afsender Inkasso Service, det vil de færreste seriøse firmaer have at der kommer  for mange af disse breve, som postvæsenet skal have godkendelse på modtagelsen af, så falder pengene, det har de ihvertfald gjort hos de "syndere" jeg har prøvet metoden på, og den er ganske billig og kan sagtens sættes i system, selv for mindre beløb,eller kan jeg ihvertfald for et konsulenthonorar sætte et system op der virker og da je ghar afdeligen, så kan jeg jo overtage jeres ubetalte regninger som I har opgivet at in drive, så lad mig se om jeg ikke kan tjene penge på at inddrive dem.

Det er helt lovligt at gøre, det har jeg læst om inkasso, men kan ikke huske hvor mere,men det er der jo nok nogle imellem os der kan hjælpe med, revisorer og lignende.

Vi er små nystartede firmaer, og vi skal ikke dø pga af systematisk dårlige betalere, det er heller ikke rimeligt overfor dem som betaler for deres varer, de bliver jo automatisk det dyrere, som nogle andre snyder for at betale.

mvh Diana

Fra Ringsted
Tilmeldt 10. Oct 06
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:53

Det lyder som en metode, der er værd at prøve, hvis det bliver nødvendigt - og det lader til, at man lige så godt kan forberede sig på, at det vil ske på et eller andet tidspunkt.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 10:15

Susanne L. Mikkelsen:

Jakodan:

I starten hev vi også alle til advokat uden undtagelse, men nu vurderer vi lidt fra gang til gang...

Er det fx et firma som er ophørt med at eksisterer, som ikke tager deres telefon osv. er det højest sandsynligt at de er gået konkurs eller bare ikke tager den, fordi vi ikke er de eneste der ringer og rykker..
Hvis det er tilfældet eller hvis de står i ribers, så gør vi ikke mere ved det, hvis beløbet er under 500-600 kr.

Nu bliver jeg jo helt betænkelig...hvor stort er problemet med ikke-betalende kunder? Det er selvfølgelig svært at svare på, men hvor mange % af ens omsætning skal man påregne at vinke farvel til på den konto?  

Vi har heldigvis mest haft problemer med småordrer - men jeg tror det kommer meget an på, hvem dine kunder er.

Vi har fx en leverandør som stort set kun handler med detailhandlen normalt, og de sender kun varer mod forudbetaling, da de har haft virkeligt mange butikker, som er gået ned efter kort tid.. Omvendt kender jeg en forretning, der sælger industrimaskiner, hvor indehaveren har fortalt mig, at de har haft 2 sager på 15 år. Ved ikke hvordan det er, hvis man handler med private?

Personligt har vi måske 1 hver-hver anden måned, og vi har vel omkring 10 nye kunder i ugen i snit..(nye = som ikke har handlet hos os før).

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:30

Susanne L. Mikkelsen:

Nu bliver jeg jo helt betænkelig...hvor stort er problemet med ikke-betalende kunder? Det er selvfølgelig svært at svare på, men hvor mange % af ens omsætning skal man påregne at vinke farvel til på den konto?  

Jeg tror det kommer meget an på, hvilket marked du er inden for, og om dine kunder er erhvervskunder eller private kunder. Jeg sad lige og kiggede på omfanget af manglende betalinger for den virksomhed jeg arbejder for, og omfanget dér er faktisk ganske stort. Langt de fleste betaler med betalingskort, så dér er der ingen ko på isen, men for den gruppe, som får tilsendt en regning, manglede vi betaling på ca. 56 %. Så mit råd er, at hvis din kundegruppe er private og beløbene er små, så forsøg at lave en struktur, hvor det giver store fordele at betale med det kort. (eks. væsentligt lavere administrationsgebyrer etc.)

Venlig hilsen
Lars Clausen

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)