Jeg kan ikke forstå at så mange siger at det ikke kan betale sig og gå efter de "små" penge. Personligt forfølger jeg enhver faktura uanset beløbets størrelse. Det er selvfølgelig en princip, men i 80-90% af tilfældende har kunden pengene, eller noget og gøre udlæg i, og i de tilfælde er det kunden og ikke dig som betaler alle omkostninger.
Det er desværre ikke den oplevelse vi har...
I starten hev vi også alle til advokat uden undtagelse, men nu vurderer vi lidt fra gang til gang...
Er det fx et firma som er ophørt med at eksisterer, som ikke tager deres telefon osv. er det højest sandsynligt at de er gået konkurs eller bare ikke tager den, fordi vi ikke er de eneste der ringer og rykker..
Hvis det er tilfældet eller hvis de står i ribers, så gør vi ikke mere ved det, hvis beløbet er under 500-600 kr.
Og ellers følger vi advokatens råd, om hvorvidt han mener, det kan betale sig at gøre mere ved det.
Men det er da vildt surt nogen gange.. Vi har fx haft en kunde, som jeg var så flink at yde ekstra service for og som fik lidt første-gangs-ordre rabat, så vi stort set ikke tjente noget på ordren.. Vi hev til advokat, da hun ikke betalte (omkring 3000 kr), men kunne ikke få pengene fordi den stakkels dame var blevet så syg, at hun ikke længere kunne passe sit job, så fogedretten bestemte, at hun kunne erklæres insolvent og advokaten frarådede os at bruge flere penge på den sag, da hun også skyldte mange andre steder..
Så kan man godt blive lidt harm, når man ser at hendes hjemmeside eksisterer endnu og hun endda afholder kurser/workshops og lige har været med i et forbrugerprogram, hvor hendes virksomhed også blev nævnt, og hvor hun fortalte om de mange kunder hun havde fået, nu, 1½ år senere..
Men uanset hvor snydt vi føler os, hjælper det jo ikke rigtigt os at kaste flere penge i for at hive hende i fogedretten igen, hun bliver sikkert bare erklæret insolvent en gang til og det eneste vi får med hjem, er en ekstra regning fra advokaten.
Lige nu har vi en del sager der hænger, sådan er det desværre altid lige de første måneder i året, hvor folk har fået regnskaberne på plads, skal betale moms osv... Vi har især haft mange dårlige betalere i januar/februar, fx har der været et par webshops som er gået konkurs, hvor vi nok ikke skal regne med, at der er så mange penge at hente. Og vi er som regel ikke de kreditorer som har mest i klemme, så de gange hvor vi er gået vi´dere med det, har vi ikke rigtig fået noget ud af det
..Det blev jo en hel roman det her, undskyld hvis der er lidt for meget irrelevant info imellem :-))