Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ikke betalende kunder

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Havdrup
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 84
Fra  ITLarsen.dk Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg har en it service virksomhed under opstart, og er lidt nervøs for at støde ind i kunder der ikke vil betale de små penge det koster at få mig til at redde deres pc.

Hvad gør man i tilfælde af at kunden fortsat ikke betaler efter at have modtaget 3 rykkere med dertilhørende gebyrer?

På forhånd tak.

Mvh Frede

ITLarsen.dk - IT-Service for alle

Scheuermann.dk - Mod dårlig ryg

Fra 9000 Aalborg
Tilmeldt 20. Aug 07
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 15:17

Hej Frede, Tak for dit indlæg.

Vi har bl.a. lavet en god aftale med Experian (www.experian.dk) , så det kan jeg sagtens anbefale dig.

De har bl.a. en pakke der hedder Rykkerservice..! men i de værste tilfælde så kræver det at man får en advokat på.. hvis det er større beløb vi snakker om.

Men efter min mening, så kan det ikke betale sig at gå videre til RKI med sager under 3000 kr... har du en revisor, så spørg ham til råds. 

Håber du kunne bruge dette svar til noget..

Ha en super god weekend..

MBC-Design Reklame / Webbureau - Klokkestøbergade 17 - 9000 Aalborg - CVR. 27387284 - Tlf. 50525218 - info@mbc-design.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 17:36

Hvis det er meget små penge det drejer sig om, kan det som regel, desværre, ikke betale sig at gøre så meget ved det..

Vi har også fået tilbud fra Experian, men synes det var temmelig dyrt i forhold til andre eksisterende muligheder.

Vi har en aftale med et advokatfirma (Lett & co.) som tager en meget rimelig pris for at gå videre med dårlige betalere. De sender først et brev ud, som mange reagerer på, da det har en lidt anden effekt at få en rykker fra et advokatfirma.. Og ellers sender de som regel 3 breve og hvis ikke det har effekt, kan vi vælge at gå videre med sagen i fogedretten eller at stoppe der.
Advokaten tager et lidt mindre beløb, hvis der ikke er effekt, men det koster selvfølgelig lidt under alle omstændigheder, at bruge dem.

"Vores computermand" vi bruger på firmaet fortalte faktisk sidst han var der, at han kun kørte ud til private og reddede deres computer, hvis de betalte kontant med det samme.. Han sagde, han havde oplevet rigtig mange som ikke betalte deres regninger.. Så det kunne du måske også gøre?

Hvis det ikke er private, men virksomheder du kører til, så skulle der vel ikke være helt så stor risiko for at de ikke betaler, men du vil nok støde ind i nogle stykker hen af vejen, det kan ikke undgås.

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 20:37

Jeg kan ikke forstå at så mange siger at det ikke kan betale sig og gå efter de "små" penge. Personligt forfølger jeg enhver faktura uanset beløbets størrelse. Det er selvfølgelig en princip, men i 80-90% af tilfældende har kunden pengene, eller noget og gøre udlæg i, og i de tilfælde er det kunden og ikke dig som betaler alle omkostninger

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:58

Martin Olesen:

Jeg kan ikke forstå at så mange siger at det ikke kan betale sig og gå efter de "små" penge. Personligt forfølger jeg enhver faktura uanset beløbets størrelse. Det er selvfølgelig en princip, men i 80-90% af tilfældende har kunden pengene, eller noget og gøre udlæg i, og i de tilfælde er det kunden og ikke dig som betaler alle omkostninger. 

Det er desværre ikke den oplevelse vi har...
I starten hev vi også alle til advokat uden undtagelse, men nu vurderer vi lidt fra gang til gang...
Er det fx et firma som er ophørt med at eksisterer, som ikke tager deres telefon osv. er det højest sandsynligt at de er gået konkurs eller bare ikke tager den, fordi vi ikke er de eneste der ringer og rykker..
Hvis det er tilfældet eller hvis de står i ribers, så gør vi ikke mere ved det, hvis beløbet er under 500-600 kr.
Og ellers følger vi advokatens råd, om hvorvidt han mener, det kan betale sig at gøre mere ved det.

Men det er da vildt surt nogen gange.. Vi har fx haft en kunde, som jeg var så flink at yde ekstra service for og som fik lidt første-gangs-ordre rabat, så vi stort set ikke tjente noget på ordren.. Vi hev til advokat, da hun ikke betalte (omkring 3000 kr), men kunne ikke få pengene fordi den stakkels dame var blevet så syg, at hun ikke længere kunne passe sit job, så fogedretten bestemte, at hun kunne erklæres insolvent og advokaten frarådede os at bruge flere penge på den sag, da hun også skyldte mange andre steder..
Så kan man godt blive lidt harm, når man ser at hendes hjemmeside eksisterer endnu og hun endda afholder kurser/workshops og lige har været med i et forbrugerprogram, hvor hendes virksomhed også blev nævnt, og hvor hun fortalte om de mange kunder hun havde fået, nu, 1½ år senere..
Men uanset hvor snydt vi føler os, hjælper det jo ikke rigtigt os at kaste flere penge i for at hive hende i fogedretten igen, hun bliver sikkert bare erklæret insolvent en gang til og det eneste vi får med hjem, er en ekstra regning fra advokaten.

Lige nu har vi en del sager der hænger, sådan er det desværre altid lige de første måneder i året, hvor folk har fået regnskaberne på plads, skal betale moms osv... Vi har især haft mange dårlige betalere i januar/februar, fx har der været et par webshops som er gået konkurs, hvor vi nok ikke skal regne med, at der er så mange penge at hente. Og vi er som regel ikke de kreditorer som har mest i klemme, så de gange hvor vi er gået vi´dere med det, har vi ikke rigtig fået noget ud af det

..Det blev jo en hel roman det her, undskyld hvis der er lidt for meget irrelevant info imellem :-))

Fra Hinnerup
Tilmeldt 26. Oct 05
Indlæg ialt: 707
Skrevet kl. 10:03

Der er ikke irrelevant info i dette, og jeg er enig i at man skal se på situationen fra gang til gang.

En kunde som du beskriver, som ligefrem deltager i et forbruger program i TV, ville jeg gå efter igen. Dit tilgodehavende er ikke forældet før der er gået 5 år.

Fra Havdrup
Tilmeldt 6. Dec 06
Indlæg ialt: 84
Fra  ITLarsen.dk Skrevet kl. 10:51

Tak for de mange svar.

Det lyder som om at med de små penge jeg koster, så kan det ikke betale sig at kæmpe med dårlige betalere, så jeg må nok kræve pengene kontant.

Ellers nogen der har et bud på hvad it service til private burde koste, og samtidig være billig?

Mvh Frede

ITLarsen.dk - IT-Service for alle

Scheuermann.dk - Mod dårlig ryg

Tilmeldt 15. Mar 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:01

Vedrørende dårlige betalere, så kan du sikre dig de værste ved at se på www.cvr.dk, hvor det er muligt at lave en personsøgning, så kan du se om du er stødt på en konkursrytter - du kan også på cvr.dk se hvor gammelt virksomheden er. Du kan også på www.ois.dk tjekke om personen ejer den faste ejendom, hvorfra virksomheden drives. Ja - jeg håber, at disse to fif kan hjælpe dig i din løbende kreditvurdering. Og brug så din sunde fornuft før du giver kredit - med den når man ofte langt, da det er tit, at regningerne hænger hos dem, som man oprindeligt havde en dårlig fornemmelse med.

Husk i dine rykker at lægge renter og kr. 100 i rykkergebyr (dog maks. 3 gange rykkergebyr), så dine kunder ikke tror de får gratis kredit hos dig - og vær så hurtigt i dine rykkerprocedurer og følg gerne om med telefoniske rykkere.

Inddrivelse hos advokat koster fra kr. 300+moms for to skriftlige rykker inkl. forsøg på telefonopkald mig bekendt.

Din pris har jeg ikke meget forstand på, da det vist er meget afhængigt at hvad du laver - prøv at søge på dine konkurrenters hjemmesider og husk så, at du også skal sætte prisen sådan at du har råd til mindre tab, hvis du måtte være uheldig.

Fra Ringsted
Tilmeldt 10. Oct 06
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 12:45

Jakodan:

I starten hev vi også alle til advokat uden undtagelse, men nu vurderer vi lidt fra gang til gang...

Er det fx et firma som er ophørt med at eksisterer, som ikke tager deres telefon osv. er det højest sandsynligt at de er gået konkurs eller bare ikke tager den, fordi vi ikke er de eneste der ringer og rykker..
Hvis det er tilfældet eller hvis de står i ribers, så gør vi ikke mere ved det, hvis beløbet er under 500-600 kr.

Nu bliver jeg jo helt betænkelig...hvor stort er problemet med ikke-betalende kunder? Det er selvfølgelig svært at svare på, men hvor mange % af ens omsætning skal man påregne at vinke farvel til på den konto?  

Tilmeldt 7. Mar 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:45

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)