Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger råd vedr firma vækst, fra 1 til 2 ejere, hvordan?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra På landet
Tilmeldt 20. Sep 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. Min sparringspartner og jeg går og roder med en form for firma sammenlægning, men vi stirrer os lidt blind på det. Inden vi vælger at blive rådgivet af en dyr advokat ville jeg lige prøve at forhøre mig herinde.

Vi har begge to et rådgivningsfirma (indenfor byggebranchen ) Vi ønsker at slå os sammen for at forene kræfterne. - Hvordan gøres det bedst/nemmest? 

Vi er blevet anbefalet at det ældste firma udvides og kører videre med 2 ejere, det er så min virksomhed og det er fint nok. Udgangspunktet er at vi skal eje 50/50 og vi selvfølgelig laver en ejeraftale i tilfælde af uenighed eller lignende.

Men hvordan er processen bedst med at han kommer over til mig. 

Jeg har mit eget holding selskab som ejer driften, men han får jo mest ud af også at have et holding selskab i tilknytning til driften.

Min sparringspartner har lidt gæld i sin egen drift virksomhed (pga. sygdom) Han kan vel få overført et beløb fra det nye driftselskab til hans gamle virksomhed i stedet for noget løn eller lignende?

Skal han betale for at komme over i min virksomhed?

Vi skal begge på kursus i Juni måned for at kunne tilbyde flere ydelser, det var planen at gøre det i et "nyt firma" der blot skal være som et bi-navn til drift virksomheden.

Ja der er mange spørgsmål og vi håber det kan lade sig gøre lidt ukompliceret.

Håber på et godt svar eller 2 🤞🤞

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Esge:
Jeg har mit eget holding selskab som ejer driften, men han får jo mest ud af også at have et holding selskab i tilknytning til driften.
ikke helt med på "Mest ud af" for skattemæssigt er det jo samme sag, men der kan være andre fordele ved holding, som jo så også koster noget

Esge:
Min sparringspartner har lidt gæld i sin egen drift virksomhed (pga. sygdom) Han kan vel få overført et beløb fra det nye driftselskab til hans gamle virksomhed i stedet for noget løn eller lignende?
der kan kun overføres fra hans ny selskab (udgår fra ApS) til hans gamle som løn til ham selv eller udbytte til ham selv, og dem kan han så skyde ind. Der kan ikke overføres noget uden skat fra ene til andet og gør man det via en regning, så vil skat klart kunne komme efter, hvis ikke det var 100% markedspris for et helt præcist udført "et eller andet" - Indbyrdes fakturering er en mine at sejle på

Umiddelbart:

Han kan købe sig ind i dit nuværende driftsselskab for den pris du vil sælge til ham for, købe halvdelen, uanset han vælger først selv at etablere et holdingselskab at købe det i, eller han bare har anparterne selv

Der kan også, hvis hans nuværende og dit begge er ApS - laves en fusion mellem de to, det kræver en revisor.

Endeligt kan han købe halvdelen af dit holdingselskab, så ejer I jo derefter drift sammen med halvdelen hver og han kan lukke sit selskab - eller sælge aktiver og kundelister til MARKEDSpris til jeres nu fælles drift. Her skal i klart via revisor for ikke at få skat af noget I sælger for billigt.

Ingen tvivl om I skal via jurist og eller mindst - en god revisor for rådgivning, også om udformning af ejeraftalen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html

Kursus for at tilbyde flere ydelser er der der ikke fradrag for, med mindre vi taler nødvendig opfølgningskursus til en eksisterende f.eks ingeniør uddannelse e.l.

F.eks har frisør fradrag for kursus i hårfarvning (som er opfølgning på frisør uddannelsen) men ikke for at lære neglemanycure, som ikke hører til frisørfaget uanset frisøren vil bruge det i sin frisørforretning. Det er en af de ting skat er obs på ved kontroller pt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)