Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb via firma, sælg til sig selv

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Nov 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Måske et dumt spørgsmål - syntes bare ikke at kan finde svaret :-O

Må jeg indkøbe en vare via mit PEV og derefter sælge det til mig selv privat (privat forbrug - eks. vin, spiritus, møbler & kontorartikler - ikke dagligvarer) ? Jeg tænker til indkøbspris + moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hovedreglen er ja - ud til indkøbspris plus moms - Det vil jo normalt gælde varer man handler med og jo sjældent give nogen meninig at betale indkbspirs plus moms i firmaet frem for selv betale præcis samme - og du får næppe kvantum og firmarabat nogen steder, uden at skulle købe store mængder. For aktiver vil du så også være uden reklamationsret osv og forbrugerbeskyttelse - da det jo er købt B2B - og du jobber omsætningen op og din bank stille måske spørgsmål til de underlige tansaktioner, men udgangspunt er, at ansatte og ejer må udtage varer til indkøbspris plus moms
Du må kun gøre det til eget forbrug og ikke drive handel med det uden om din momsreg. Personlig virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Nov 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt John. Mange tak for svar :-)

Hvordan ville du bogføre det korrekt? Vil du lave en faktura på det? Eller et andet eksempel - her er oprettet en konto "udtaget til privatforbrug" og bogføre det derpå?

Et helt andet spørgsmål. 

Hvordan bogføres en vare korrekt der indkøbes til forbrug og ikke til direkte salg. Det kunne f. eks. være frugt eller sodavand, som bruges til smagning af alkohol? Det kunne gøres direkte på vareforbrug eller måske på en omkostningskonto?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

En faktura er vel fint ja da der jo er momsindblandet som kræver en faktura og hvor du jo også vil have momsen med som salgsmoms lettest muligt -  via en konto til udtag - salg med moms

Varen til forbrug bogføres på varelager - vare til produktion  - og når de er brugt skrives de bort derfra. Du kan godt køre på omkostningskonto - men skal jo så tælle varelager op ved regnskab og bogføre som værdi i stedet omk, i status på varelager halvfabrikata eller hvad du vil kalde det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)