Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inkasso eller hvad gør jeg?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Apr 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 03:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en kunde, der ikke har betalt sin faktura. Jeg er nu kommet dertil, hvor jeg har sendt rykker med inkasso varsel, men så er jeg kommet i tvivl om hvorvidt kravet vil holde vand. Kunden, som jeg har indgået aftalen med, er en privatperson. Da jeg var færdig med opgaven, sendte kunden oplysninger om en virksomhed som skulle betale for arbejdet. Jeg vil ikke komme ind på detaljerne her, men det giver god mening, at de skal betale. Kunden er ikke ejer af eller ansat ved virksomheden, men samarbejder med dem om et projekt. Problemet er at virksomheden normalt opererer med en noget længere betalingsfrist end jeg gør, men det fik jeg først at vide efter jeg havde sendt inkasso varsel. Den frist som virksomheden normalt benytter, er i øvrigt også overskredet nu.

Kan jeg overhovedet gøre et krav gældende overfor virksomheden, når jeg ikke har en aftale med dem? Jeg har sendt faktura til virksomheden, og de har ikke gjort indsigelse, men jeg har på intet tidspunkt været i direkte kontakt med virksomheden, kun kontakt gennem min kunde. Så jeg har ikke en accept af kravet fra virksomhedens side.

Bør jeg i stedet kreditere virksomhedens faktura og sende fakturaen til den person, som jeg har indgået aftalen med? Og så må min kunde selv afregne med virksomheden.

Andre forslag er også velkomne.
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du noget på skrift?

Jeg har sommetider solgt noget til "Lars", som "Hullahop A/S" skulle betale. Så har jeg anmodet om en bekræftelse på dette fra "Hullahop A/S", ellers ingen varer!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

HanneHansen123:
Kan jeg overhovedet gøre et krav gældende overfor virksomheden, når jeg ikke har en aftale med dem? J

Naturligvis kan du ikke det. Start med at gå i dialog med virksomheden, få dem til at bekræfte at de acceptere dit krav om betaling for udført arbejde, derefter må du så forhandle dig frem til en acceptabel betalingsfrist.  Vil virksomheden ikke acceptere dit krav, må du gå tilbage til bestiller. 

I fremtiden bør have bedre styr på hvem det er du handler med, få et cvr. nr. på virksomheden og fremsend en ordre bekræftelse.

Tilmeldt 7. Apr 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har alt på skrift fra min kunde, men intet fra virksomheden. Jeg udførte arbejdet, inden min kunde fortalte, at virksomheden skulle betale. Jeg vidste godt, at han samarbejdede med virksomheden om projektet, men jeg overvejede slet ikke, at de skulle betale. Det burde min kunde have fortalt mig, men det gjorde han ikke. Jeg tror, det var en selvfølge for ham, men det var det ikke for mig. Han er ikke min typiske kunde, så ejg har ikke været i den situation med sådan et projekt før. Det hele bygger derfor på en række misforståelser.

Min kunde er en semi-kendt person, og jeg tror ikke, han bevidst har sat mig i den her situation. Men han har på den anden side ingen forståelse for at jeg har sendt inkassovarsel. Han mener åbenbart, at jeg bare skal vente tålmodigt til de betaler, men jeg driver jo ikke en bank.
Tilmeldt 7. Apr 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg mener altså ikke, at jeg skal spørge alle mine kunder, om de selv har tænkt sig at betale, eller om en anden skal betale for dem. Det må være kundes opgave at gøre opmærksom på det fra starten af, og det gjorde han ikke.
Tilmeldt 7. Apr 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu har jeg talt med kunden igen, og han accepterer, at jeg sender fakturaen til ham i stedet for, hvis ikke virksomheden er vendt tilbage inden middag i dag. Så nu løser det sig nok.

Til Ravn:
Det må være kundens pligt at gøre opmærksom på, at han ikke selv skal betale. Jeg har aftalt alt med ham (pris, omfang af opgaven, hvornår der skulle betales osv.). Han har leveret alle nødvendige oplysninger til mig. Jeg har leveret varen til ham. Først da fakturaen skulle udstedes, gjorde han mig opmærksom på, at virksomheden skulle betale. Jeg kendte ikke engang navnet på virksomheden, før opgaven var udført, for det var ikke virksomheden, der var min kunde. Faktisk havde vi (før jeg gik i gang) en samtale om betalingen, hvor han burde have gjort opmærksom på det. Jeg accepterede, at han ikke betalte noget forud, fordi han er en offentlig person, så jeg sagde, "Jeg stoler på, at du betaler." Det kan jeg tydeligt huske, og så burde han have sagt, at han ikke selv skulle betale.
Jeg har før arbejdet for nogen, hvor en anden skulle betale, og det var aftalt fra begyndelsen af, og det stod i vores kontrakt, og jeg havde betalerens accept, før jeg gik i gang. Men når jeg ikke får at vide, at det er en anden, der skal betale, kan jeg naturligvis ikke disponere derefter.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Den du har aftalen med og dermed udført arbejdet for, skal betale. Den kunde kan ikke bare bede dig fakturere en anden.

OM den anden accepterer det - så er alt godt - ellers ikke. Du skal dog være opmærksom på, at du kan anses for medvirken til skattesnyd, hvis du bevidst fakturerer arbejde udført for en privat person, til et firma der ikke udnytter arbejdet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Virksomheden udnytter arbejdet; det er der ingen tvivl om.

Jeg har fået en bekræftelse fra virksomheden i dag, og de siger, at de har betalt, så jeg har mine penge på mandag. Det har jeg ingen grund til at betvivle. Det, der frustrerer mig mest, er, at jeg skulle sende et inkassovarsel, før de reagerede. Det hele kunne have været undgået, hvis de bare havde reageret, da jeg sendte fakturaen med en betalingsfrist, som de ikke kunne (ville) overholde på grund af virksomhedens retningslinjer.

Tak til alle for råd og vejledning.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

HanneHansen123:
Det, der frustrerer mig mest, er, at jeg skulle sende et inkassovarsel, før de reagerede.

Velkommen til den virkelige verden ;-)

Tilmeldt 7. Apr 22
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 05:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Ravn:

HanneHansen123:
Det, der frustrerer mig mest, er, at jeg skulle sende et inkassovarsel, før de reagerede.


Velkommen til den virkelige verden ;-)



Den virkelighed har jeg heldigvis ikke mødt før. Jeg har været selvstændig i 9 år, og det er første gang jeg har sendt en rykker. Jeg har sendt en venlig påmindelse i ny og næ, men det har altid resulteret i betaling med det samme, så næste skridt har aldrig før været nødvendigt.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)