Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligt fradrag ved tab på anpart ved lukning af aps

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

I 2021 lukkede jeg mit aps - I sin tid lagde jeg 50.000kr i kapital, og da jeg lukkede det trak jeg ca. 30.000kr ud.

Hvordan skal dette håndteres i min selvangivelse? Min bank har registreret en gevinst på 30.000kr i rubrik 64 (Udbytte/udlodning af danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked) - men reelt har jeg jo haft et tab.

Skal jeg få min bank til at registrere noget andet eller skal jeg registrere et tab på 50k et andet sted, f.eks. rubrik 65?

Håber i kan hjælpe mig
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:14

Banken vil normalt ikke angive noget fra dit tab på unoterede anparter ved en lukning? Det lyder galt

Du skal naturligvis have lukket et selskab du har ejet personligt og ikke et ejet gennem holding, som hurtig søgning i CVR kunne angive.

Hvis du har lukket via holding, kunne du jo ikke trække noget ud selv, uden det skulle være som udbytte - og så skulle det jo være indberettet direkte til skat som udbytte og vedtaget på generalforsamling og alt.

Det lyder som om banken mener du har foretaget et - enten lovligt udbytte - eller ulovligt aktionærlån, fordi DU ikke var direkte ejer, men måske via holding

Ellers er det en fejl

Du skulle i så fald have haft 20 t i rubrik 67 - men du skal starte med at afklare hvorfor banken har det andet tal angivet og ellers kommer skat jo til at spørge (og hvis banken mener det var holding der skulle have beløbet faktisk og derfor ser det som udbytte der blot ikke er gennemført legalt, så skulle de indberette det også

Banken ved hvorfor de har angivet 30 t i rubrik 64 og det er IKKE fra lukningen, hvis du personligt ejede det lukkede ApS som blev lukket likvidt/erklæring

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 22
Skrevet kl. 22:23
Hej John

Rigtig mange tak for dit svar.

Det selskab jeg opløste var et holding selskab - som jeg lukkede fordi jeg trak mig ud af det selskab det egede kapital i. Jeg gjorde dette gennem legaldesk.

Efter at have lukket firmaet kontaktede min bank mig (hvor i jeg også havde en konto til mit firma) - de sagde at de havde fået en besked om at firmaet var lukket og de ville gerne vide hvad de skulle gøre med de 30.000 der stod på kontoen. Jeg sagde at de bare skulle overføre dem til min privat konto, da jeg troede at det var sådan processen var. - jeg troede at jeg derefter skulle opgøre et tab på 20.000kr på min selvangivelse på en eller anden måde.

Jeg vil være meget taknemmelig hvis jeg kunne få nogle prej til hvad jeg burde have gjort/ skal gøre i nuværende situation.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:01

Det du troede er reelt også det der skulle være sket. Hvis banken vidste du havde lukket (vel via skatteerklæring) så burde det være helt som du beskriver - banken har ikke kunne indberette noget til skat om løn eller udbytte ud fra det

Hvordan lukkede du selskabet og hvad fik banken om dokumentation for at det var lukket og kontoen jo dermed skulle lukkes?

vh John Hannover

Tilmeldt 5. Apr 22
Skrevet kl. 21:56
Hej John

Tak for dit svar - jeg har undersøgt det lidt dybere og du har ret. De 30.000 er ikke fra lukningen af virksomheden men fra udbytte i starten af året.

Så nu bliver det en lidt længere historie:

Det selskab mit holding ejede en del af betalte udbytte for nogle år tilbage, men ved en fejl overførte de pengene privat til mig, ikke til mit holding. Det var jeg ikke opmærksom på, så reelt tog jeg et ulovligt aktionær lån. Da vi opdagede dette har jeg så (delvist) løst det ved at betale udbytte fra mit holding - men der var en grænse for hvor stort et udbytte jeg måtte udbetale pga. kapitalen i holding.

Så, for at gøre tingene mere komplicerede lukkede jeg mit holding hvor jeg privat havde en lille gæld til holding.

Min plan var at trække den gæld fra mit tab når jeg skule opgøre min personlige skat. - det er måske 100% korrekt, men nok heller ikke helt galt :)

Så grundlæggende mangler jeg bare at påføre mit tab til min selvangivelse?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09

Formentlig ja - jeg kan dog ikke overskue, om du HAR betalt skat af det udbytte - ellers mangler det jo - for når det skulle til holding skulle det være skattefrit (efter selskabsskat)
Hvis skat opdager dit ulovlige aktionærlån - så koster det over 100% i skat og krav om indbetaling - hvordan det end skal gøres - trods skatten, så det er jo ikke noget der skal ske.
Jeg kan ikke overskue om du nu har betalt skat af de 30 t via banken - men der er stadigt meget galt for

Jeg nægter at tro banken vælger at udbetale til dig privat hvis du har lavet udbyttet korrekt i holding - det er jo ikke noget banken har spor med at gøre og
lukker hvor du har en gæld til holding - det må du jo slet ikke have - igen, ulovligt aktionærlån og over 100% skat, så jeg ville da være bange for skat hvis du bare påfører det tab

Det er ikke banken der laver fejl ved at betale til privat fra selskab hvis ikke du har lavet fejl ved udbyttet og - hvem ved om der blev tilbageholdt udbytteskat i drift når det skulle op til holding og og

Jeg ville, da det her kan bliver DYRT - betale en revisor for at udrede hele vejen og råde

vh John Hannover

Tilmeldt 5. Apr 22
Skrevet kl. 22:38
Tak for svar, det har været super.

Ja, om jeg i sin tid betalte skat af de 30t ved jeg faktisk ikke - det er rigtigt at det var ikke banken der klokkede i det men et eller andet i mit gamle firma (revisor, direktør, bogholder, jeg var ikke den eneste ejer så jeg fulgte ærlig talt ikke med) - hvis jeg skulle gætte tror jeg det er registreret som personlig indkomst, men det må jeg hellere prøve at grave frem.

Hvis scenariet var helt normalt og jeg havde lukket et holding med et tab - hvordan ville jeg så opgøre det på min selvangivelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15

i rubrik 67 men det ville så kunne udløse kontrol af tallet og dermed af xxxxx så jeg ville få en gennemgang af en proff så jeg var sikker på ikke at udløse en masse, specielt i lyset af to gange ulovlige aktionærlån inkl sidste lukning med gæld til selskabet, som så kunne vise sig ikke gyldig

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)