Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af hjemmeside/hobby-projekt i krypto?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Mar 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Hvis ikke dette er den rette kategori, beklager jeg meget!

Jeg har igennem 1½ år opbygget en hjemmeside som rent hobby-projekt.

Det har aldrig været planen at ville sælge eller tjene penge på det, da det har været drevet som et rent hobby projekt uden forventning om fortjenester, og fordi jeg havde en reel interesse for projektet.

- Dette har skabt interesse hos nogen, og har nu fået et tilbud på at de vil købe projektet og drive det videre selv.

De vil betale mig i Krypto, mere præcist i Bitcoin, hvilket jeg som udgangspunkt har det fint med.

Men hvordan er skattereglerne for dette, og hvordan vil jeg kunne omsætte det de vil betale i Bitcoin til Fiat?

Skal jeg beskattes af selve salget, af hobby projektet/hjemmesiden, og/eller beskattes af at konvertere Bitcoin til Fiat?

Hvordan opgør jeg dette til Skat? Skal det opgøres?

Jeg ville lige undersøge disse ting, før jeg går videre med det eventuelle salg.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal beskattes af salget. Skat vil ikke se den slags som ren hobby når du sælger med fortjeneste. Hobbyvirksomhed i den sammenhæng er blot, at al fortjeneste beskattes men der er ikke fradrag for evt samlet underskud.

Dernæst får du BTC og de er jo så beskattede ved salget -beregnet i DKK til den BTC værdi du modtager på dagen, og nu er der så  ved evt senere veksling til alm valuta (fiat) fradrag for evt tab i forhold til den oprindelige værdi - tab som ligningsmæssigt fradrag og gevinst som personlig indkomst IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: Beskatning af Cryptovaluta + lidt om kommercielt brug. (johnhannover.blogspot.com) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Mar 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar!

Der ligger ingen virksomhed bag projektet, og tænker at salget foretages som et privatsalg fra mig til dem, med en Bill of Sale.

Så ved et evt. salg skal jeg angive værdien af de modtagne BTC på dagen, som "Anden indtægt" i min forskudsopgørelse, og kan så derefter frit veksle BTC til DKK via. en børs som Coinbase, Kraken eller lignende, og så få dem sendt ind på min bank konto derfra?

Eller har jeg misforstået?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

majint:
Tak for dit svar!

Der ligger ingen virksomhed bag projektet, og tænker at salget foretages som et privatsalg fra mig til dem, med en Bill of Sale.

Så ved et evt. salg skal jeg angive værdien af de modtagne BTC på dagen, som "Anden indtægt" i min forskudsopgørelse, og kan så derefter frit veksle BTC til DKK via. en børs som Coinbase, Kraken eller lignende, og så få dem sendt ind på min bank konto derfra?

Eller har jeg misforstået?

at der ikke ligger virksomhed bag, er underordnet - du er defacto virksomhed i salget - du sælger bare som CPr og opgiver værdien som indtægt til skat helt som du beskriver - i forskud og årsopgørelse ja, og det til den værdi BTTC har på salgsdagen - med mindre du kan gøre begge dele i et huk via coinify så du reelt “fakturerer“ i DKK conify omregner til BTC for in køber og betaler dig DKK direkte, for så slipper du for veklegevinst/tab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)