Hej Alle interesserede
Jeg har en følelse af at folks generelle viden omkring sikkerheden ved handel på nettet - hvor der bruges betalingskort - er en stor grund til at det danske nethandels boom ikke er større end det er. Jeg ser gang på gang folks uvidenhed være en grund til at de ikke handler på nettet.
Folk er bange for at få misbrugt deres betalingskort på nettet ud fra de oplysninger de indtaster. Men fakta er jo, at man er bedre stillet som forbruger, når man handler på nettet og hvis betalingskortet skulle blive misbrugt på nettet bliver hele beløbet dækket af PBS eller din bank. Hvorimod du ude i den "virkelige verden" hæfter for 1200kr.
Hvorfor laver en forening som DFIH ikke en oplysningskampagne på dette område, så vi kan få noget klarhed ud til alle dem som måtte være i tvivl. Hvis alle danske netbutikker gik sammen om dette så snakker vi et lille beløb som kunne være en rigtig god investering. Selvfølgeligt kommer det an på hvilken målgruppe man har sin webshop, men alt i alt ville det udvikle det danske nethandels eventyr, langt hurtigere end i dag.
Hvad mener i?
Mvh
Kim Sand Sørensen |
Sikkerhedsspørgsmål en hæmsko for udviklingen?
- 1
Når folk holder sig tilbage for at handle på nettet, tror jeg oftere det drejer sig om en helt anden sikkerhedsfølelse. Nemlig, at mange gerne vil have fysisk betjening og service. Her tænker jeg specielt på +40 segmentet. I mit tidligere job snakkede jeg med mange i det segment der gladeligt giver 100kr mere for et produkt i butikken, simpelthen fordi de så har et personligt kendskab til butikken. Man må jo heller ikke glemme, at mange fysiske butikker giver 30 dages returret - hvorimod mange webbutikker vælger KUN at give de obligatoriske 14 dage. Hvis man sammenligner danmark med vores sydlige nabo, tyskland, så er folks lyst til at bruge kreditkort markant lavere end herhjemme. Da UnoEuro lancerede deres produkt (webhotel) i Tyskland, fandt de lynhutigt ud af, at folk simpelthen ikke stoler på internettets betalingsmuligheder. Derimod så er Ebay kæmpestort i Tyskland, men her betaler man jo pr. bankoverførsel eller kontant. |
Jeg vil give dig så inderligt ret. Medierne har dog også gang på gang skrevet artikler om, hvorfor kunderne ikke handler mere på nettet - og det er i øvrigt de samme medier, der gang på gang svælger i skandalehistorier om svindel og problemer med plastickort-handel og løber med en halv vind, så det netop efterlader kortindehaverne med et indtryk af, at det er risikabelt at handle på nettet.
Der var en tråd, hvor der blev drøftet det forhold, at en kunde har krav på at få hele det betalte beløb retur (undtagen returforsendelsesbeløbet), når en kunde køber via nettet.
Når web-shoppene gang på gang ikke overholder de almindelige gængse love og regler (eksempelvis 14 dages returret-reglen m.m.) - hvad skal kunden ellers slås med eller mod. Hvis det bliver en kamp mod en, smitter det af på hele branchen.
Jo, jeg har intet problem med at handle på nettet og jeg ser heller ikke at der skal være problemer, men DFIH skulle nok først kikke indad og lige få styr på sine medlemmer (og sikre, at alle overholder reglerne). Og så er der synes jeg også at de som interesseorganisation har en mission på det område.
Jeg har aldrig haft behov for det, men koster det egentlig noget at kontakte sin bank og anmode dem om at tilbageføre en sådan kortbetaling (uanset årsag)?
Hilsen fra Jakob
|
Hej Kim, Jeg tror ikke kun at det er sikkerhedsspørgsmål som holder folk tilbage.
Personligt handler jeg kun sjældent online (ca. en gang i måneden). Årsagen er primært fragtomkostninger. Måske er en vare 25 kr. billigere på nettet, men hvad hjælper det når der ryger fragtomkostninger på 50 kr. på ordren? De ting jeg primært køber på nettet er musik, film og bøger, og jeg venter som regel til at jeg har flere varer som jeg kan få sendt i én ordre for at spare på fragtomkostninger.
Det jeg køber på nettet er altså som regel varer som jeg ikke kan finde i de lokale forretninger...
mvh Carsten |
Glem ikke at folk stadig handler i Merlin/El Giganten/Expert, selv efter de er blevet afsløret i ufine metoder. Der er selvfølgelig en usikkerhedsfaktor i det "nye farlige" medie for folk - men holder stadig på, at betaling ikke er det springende punkt når langt de fleste vælger webhandel fra. Tværtimod så tager folk gladeligt bussen til bilka for at slæbe en ny printer med hjem, KUN fordi de vil have personlig hjælp. Tager vi EDB udstyr som eksempel, så er en webside meget tung for de fleste - i og med de fokuserer på specifikationer. Min erfaring er, at mange gerne vil have et produkt anbefalet af personalet, og derudover se "giraffen" inden køb. Carsten har helt sikkert også fat i noget med fragtpriser, der jo ofte gør varen dyrere online. |
Udover leveringsomkostninger og den personlige betjening synes jeg også at det kan være et problem hvad angår selve leveringen. Jeg bor et sted, hvor der er aftenlevering, men oplever gang på gang at postDanmark ikke leverer (selvom der positivt har været nogle hjemme), men bare sender en anmeldelse og så kan jeg selv gå på posthuset og hente. Hvis man skal køre 10-15 km. for at komme på posthuset (og det er der immervæk mange der skal) så er fidusen helt væk. Hilsen Jakob |
Jeg tror, der flere faktorer, der spiller ind mht. folks tilbageholdenhed. Fragt er uden tvivl et issue her, såvel som traditionel postordre, som heller aldrig er blevet kæmpestort herhjemme.
Sikkerhed ifm. betaling hører jeg tit fra folk - jeg har personligt en flydende beløbsgrænse for, hvad jeg handler på nettet - mit TV/Surroundanlæg, som kostede 25.000,- skulle jeg ikke nyde noget af at købe på Nettet i en webshop, som jeg aldrig havde hørt om. Selv om jeg er godt sikret, så gider jeg ikke bøvle med at kontrollere leveringstid, hvor langt er ordren, nå udebliver levering? hvad så? nå, kontakte banken og høre... osv. osv., når jeg lige så lettere kan gå ned i Fona og hente varen 700,- dyrere, men til gengæld tage varen med hjem med det samme efter betaling. Så har jeg tilmed fået vejledning, gode råd og fin, fin service.
Jeg sætter pris på, at det er en troværdig butik, jeg handler i (no offense) - men Verners Webbutik ApS, Lillevej 13, 4 sal tv, 2753 Fregnerød, (hvis der overhovedet er adresse på) topper altså ikke min hitliste over steder, hvor jeg har lyst til at handle
Og ja, jeg er selv stor tilhænger af at se varen, inden jeg stopper den i kurven. Dvs. mine netindkøb begrænser sig til varer, som er standardiserede i en eller anden form - bøger, musik, software, diverse hardware.
Det var så mine smæk for skillingen,
Claus |
Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com
I har ret i at sikkerheden omkring betalingen med betalingskort ikke er det der altid afholder folk fra at købe, men jeg føler alligevel at hvis folk kendte til de fordele der egentligt er i at handle med betalingskort istedet for fx bank overførsel eller lignende, at så ville der være en et noget større salg på nettet end idag, især for de +40 årige. Dem der handler på nettet i forvejen med betalingskort, er lidt ligeglade med sikkerheden. Det er stadig meget få mennesker der er 100 % vidende omkring de største fordele ved at betale med betalingskort, og det er sådan set det jeg vil frem til.
Selvom folk bruger betalingskort på nettet så er det ikke ensbetydende med at de er 100 % tryg ved det, derfor burde en oplysningskampagne være en god idé. De oplysningskampagner jeg har set, er alle mere aller mindre støttet af bankerne og PBS som jo varetager deres interesser som her " husk at gemme dine kort oplysninger godt, og pas meget på det ikke bliver misbrug" eller lign.
Det er jo i bankernes og PBS største interesse at der ikke sker misbrug på din konto da de jo hæfter for det, men som bruger kunne man reelt være mere eller mindre ligeglad.
Misbrug ordet, som jo er meget negativt ladet, bliver brugt igen og igen i forhold til brugen af betlingskort på nettet, og derfor kan der være mange der ikke er trykke ved at bruge det.
Jeg giver selvfølgeligt ret i at tillid til en hvilken som helst webshop, er noget helt fundamentalt som webshoppen skal have styr på, eller mister de kunder konstant.
Mener dog stadig der hersker en smule hysteri og usikkerhed med hensyn til kortbetaling på nettet, skabt af såvel medier som bankerne og PBS selv.
|
Vi skal lige slå fast at tilliden til en webshop med betalingskort er et nøgleord, for overhovedet at overveje en bestilling.
Det er klart at leveringstid, tillid og manglen på personlig service er en hæmsko for nethandlen. Og nogle af grundene til at der vil være fysiske butikker i fremtiden er: kvinder ;-) nej seriøst, trangen til impulskøb, trangen til at røre ved, se eller lugte til en vare inden køb og den personlige fysiske betjening. Der er sikkert andre, men nu var det lige nogle ret vigtige jeg beskrev.
Med hensyn til at købe et stereo anlæg over nettet til 25.000 for at spare 700 kr i forhold til FONA, ja så ville jeg da helt klart også vælge FONA som det ser ud nu, medmindre jeg skulle bruge for meget tid på det, så ville jeg nok stadig overveje nettet. Men kunne jeg spare 5000 kr. så ville jeg nok overveje nettet som en mulighed.
For at komme tilbage til betaling over nettet, så ser man tit at ordende og sætningerne: handel på nettet, betalingskort og misbrug. forkommer i samme sætning, og det er det der foruroliger mig, for som bruger kan du næsten være 100 % ligeglad med om dit kort bliver misbrugt eller ej. Men alligevel bliver det hele pumpet op til PAS PÅ MISBRUG VED HANDEL PÅ NETTET, der er ikke noget at passe på ved at bruge betalingskort, den klarer bankerne, med deres milliard overskud!
OG for lige at svare på et tidligere spørgsmål om det er gratis at få ført et beløb tilbage hvis du ikke har modtaget en vare evt. så mener jeg bestemt at det er hundrede procent gratis, dog kan der være nogle problemer ved udenlandske betalinger.
Mvh
Kim Sand Sørensen |