Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af en investering af virksomhedskapital

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Gentofte
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 28
Fra  creatic.design aps Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i et stykke tid været rimelig træt af negative renter i banken.

Derfor har jeg indgået en aftale med en investeringsforening, hvor jeg har indsat en stor potion af mine kontanter. 
Beløbet er altså flyttet ud af min bankkonto til en investeringskonto (i samme bank).

Hvordan bogføres det?

Jeg benytter Dinero Pro, men deres hjælpefiler fortæller ikke noget om sådan noget.

Tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis det er et ApS vi taler om (står ved dit navn som ApS), så vil jeg meget håbe den investeringskonto er i CVR nr alene og ikke en privat-  og så at du har LEI bevis for at kunne investere som selskab. Hæver du fra ApS til privat konto investering, så er det ulovligt aktionærlån og giver med bod over 100% skat.

Hvis personlig virksomhed kan du ikke have aktier mm - det vil så blot være en hævning i mellemregning og så investering privat

I fald det er ApS alene der alene står som ejer af investeringskonto og værdipapirkonto i bankaftalen - så skal du lave en ny konto for både kontantkonto og ny værdipapir depot i status, og nu skal du så lagerbeskattes hvert år af stigningen/faldet - så du skal have en konto til gevinst tab for året og regulere værdien af beholdingen og betale selskabsskat af gevinst - inden du så betaler 27/42% = ca 20% dyrere end hvis du investerede privat i aktier

Du kunne i ApS let undgå negativ rente ved at bruge skattekonto helt lovligt Startup advise: Skattekonto for at undgå negativ rente (startupadvisejh.blogspot.com) 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gentofte
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 28
Fra  creatic.design aps Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Det er et aps og pengende er stadig investeret gennem aps og ikke privat.
Det havde jeg forstået - tror faktisk det var et andet sted, jeg læste det, hvor du også havde svaret noget tilsvarende, hvis jeg husker rigtig.

Forstår jeg dig korrekt, skal jeg altså lave to nye konti - en for værdipapirdepot og en for gevist/tab på investeringen?
Jeg har jo allerede en kontantkonto.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Peter Olesen:

Hej John

Det er et aps og pengende er stadig investeret gennem aps og ikke privat.
Det havde jeg forstået - tror faktisk det var et andet sted, jeg læste det, hvor du også havde svaret noget tilsvarende, hvis jeg husker rigtig.

Forstår jeg dig korrekt, skal jeg altså lave to nye konti - en for værdipapirdepot og en for gevist/tab på investeringen?
Jeg har jo allerede en kontantkonto.

Jeps - Men jeg ville lave en ny kontant - ellers kan du jo ikke stemme banken af længere - så en kontant Bank og en - værdipapirer kontantdepot (til udbytter osv) begge i status og så i drift gevinst/tab som du bruger når du regulerer den samlede værdi af investeringen 31/12 hvert år. 

Husk LEI kode Generelt om LEI-koder (finanstilsynet.dk) (kan leveres mange steder bare google det)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For lige at supplere det allerede nævnte.... hvis du f.eks. havde en bankkonto i Danske Bank og får et værdipapir-depot samme sted, så benytter man jo i udgangspunktet den eksisterende bankkonto, og i det tilfælde skal der ikke oprettes en ny finanskonto. Hvis du derimod får et depot i Nordnet eller Saxo Bank, så følger der en ny bankkonto med depotet og den skal så have en ny finanskonto.

Udover det, så skal du også være opmærksomhed på eventuelt indeholdt udbytteskat og hvorvidt det er indeholdt i Danmark eller udlandet.

Og endelig vil jeg lige bemærke at Johns formulering om at investering i selskabsregi "= ca 20% dyrere" end at gøre det i privat-regi er lige lovlig hurtig. Der er mange faktorer som spiller ind. Der er både scenarier hvor det ene er en fordel og hvor det andet er en fordel. I dit tilfælde hvor pengene formentlig er tjent i selskabet, så er dit valg formentlig helt fint.

vh Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:
Johns formulering om at investering i selskabsregi "= ca 20% dyrere" end at gøre det i privat-regi er lige lovlig hurtig. Der er mange faktorer som spiller ind. Der er både scenarier hvor det ene er en fordel og hvor det andet er en fordel. I dit tilfælde hvor pengene formentlig er tjent i selskabet, så er dit valg formentlig helt fint.

det er jeg helt enig i- her hvor pengene er tjent i selskabet kommer man ikke uden - uanset hvad - mindst alm bundskat af væksten af aktierne - uanset man tager pengene ud først til ex udbytteskat eller lader dem stå - men man kan godt være opmærksom på, at man ikke får overskuddet ud så billigt som hvis det havde været personlige midler.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gentofte
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 28
Fra  creatic.design aps Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.
Jeg forstår ikke, hvorfor jeg skal lave en ny kontant.
Den jeg har stemmer jo - dog fratrukket den investering, jeg har lavet.

Og så opsætter jeg en ny konto, hvor beløbet af investeringen flyttes over - så passer de 2 konti, eller?

Jeg vil spørge til LEI kode - det har jeg ikke hørt om, men det må banken jo vide, siden det er dem, der står for det.

Igen tusind tak for hjælpen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jens Peter Olesen:

Tak for svar.
Jeg forstår ikke, hvorfor jeg skal lave en ny kontant.
Den jeg har stemmer jo - dog fratrukket den investering, jeg har lavet.

Og så opsætter jeg en ny konto, hvor beløbet af investeringen flyttes over - så passer de 2 konti, eller?

Jeg vil spørge til LEI kode - det har jeg ikke hørt om, men det må banken jo vide, siden det er dem, der står for det.

Igen tusind tak for hjælpen.

det med to kontantkonto var ud fra hvis du har kontanterne på anden konto end den normale (ex investerer gennem alle mulige andre end egen bank) Er det egen bank, eller hvis din bank - typisk, opretter en konto til udbytter og handler - kontant ved siden af din normale driftskonto - men bruger de din alm driftskonto så er det kun en konto - som jo så stadigt stemmer

Hvis du googler lei kode, så får du al den info du behøver, Banken har nok også nogen der ved det, men det er ikke bankens ansvar, de stiller bare depot osv op - men hør dem, for hvem ved, måske din bank har en lei kode til dig.  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gentofte
Tilmeldt 9. Apr 06
Indlæg ialt: 28
Fra  creatic.design aps Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen

Tak for din uddybning. Den sætter jeg stor pris på.

Der er oprettet en ny konto - og pengene er fjernet fra min normale konto.

Dejligt at hører, det ikke nødvendigvis er helt tåbeligt, det jeg har gjort :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Peter Olesen:
Der er oprettet en ny konto - og pengene er fjernet fra min normale konto
det tror jeg er standard i alle banker med værdipapirdepot at de har en tilknyttet særkonto til kontantsiden - så bare lave en bank inv ekstra ved siden af nuværende i kontoplanen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)