Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsels relateret udgifter ift. forretningsrejse i Europa

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 05:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Har et par spørgsmål angående udgifter forbundet med privat transport til messe i Italien og evt. godtgørelse. Jeg har søgt på nettet, men har ikke kunne finde et svar direkte på det, som jeg søger.

Jeg er kørt derned i bil, som er lånt i familien uden beregning. Bilen står ikke i mit navn eller ægtefælles. Jeg har et forholdsvis nystartet ApS og udbetaler ikke løn endnu. Kan derved læse mig frem til, at der ikke er penge at hente ved kørselsgodtgørelse. Bilen er tanket på ny ved start/slut og der er noteret km.

Mit spørgsmål går på, om jeg kan fratrække de udgifter, jeg har haft på turen fra Danmark til Italien, hvilke, hvor meget og om der evt. er noget at hente privat ift. skat.

Når jeg læser indholdet i disse indlæg "Kørselsgodtgørelse" af John Hannover og "Bogføring af Benzin og broen i privatbil" (jeg undskylder for mangle link) vil udgiften til brændstof kunne dækkes i og med jeg har tanket ved start/slut + noteret km, selvfølgelig uden uden momsfradrag. Gælder det også, når bilen ikke står i mit navn eller lejet?
I Dinero vil jeg bogføre det under “Diverse transportomkostninger uden moms”.

Udgifter til udenlandsk vignette, vejafgift, bro og parkering går jeg ud fra er dækket af firmaet, igen uden momsfradrag. Men er igen i tvivl, da bilen ikke står i mit navn eller lejet.

Med Venlig Hilsen
Nikolaj
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Nikolaj.t:
Jeg er kørt derned i bil, som er lånt i familien uden beregning. Bilen står ikke i mit navn eller ægtefælles. Jeg har et forholdsvis nystartet ApS og udbetaler ikke løn endnu. Kan derved læse mig frem til, at der ikke er penge at hente ved kørselsgodtgørelse. Bilen er tanket på ny ved start/slut og der er noteret km.

Der er ikke skattefri kørepenge at hente af 2 årsager. 1: Bilen SKAL være din eller i alle fald samme hushold (din hustrus) og du betaler til bilens køb og daglig brug - og 2; I ApS kræves en helt reel løn (regn 18-20.000 per måned ved fuldtid) for at få statens takst ud.

Jeg ville nok for at være sikker spørge skat, men det er min opfattelse, at du burde kunne betale benzin hvis du har km stand start og slut og kan vise, at det kun er den rene benzin til turen. Alt andet ville give skat for den der lånte dig bilen. Benzinen skal svare helt til km i alle fald - så der ikke er nogen ekstra benzin ud af det for modtager. Dette blot ud fra alm skattefornuft.
Øvrige omk har du alm fradrag for efter min opfattelse - 
Det er efter samme regel, som hvis du havde lejet en bil - hvor du jo også selv står for broudgifter mm og netop ud over lejen, skal aflevere bilen tanket helt som da du modtog den - men du kan jo skrive til skat under kommunikation hvis du vil være mere sikker (eller bruge en revisor :) )

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)