Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at bruge sit CVR-nummer til at købe noget, som ikke bliver bogført i regnskabet?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Jeg kan ikke regne ud, om dette er lovligt eller ej:

Jeg skal købe nogle vinduer til mit private hus. Fabrikanten sælger kun til firmaer, så de skal have oplyst et CVR-nummer - normalvis på en håndværker. Men jeg skal ikke bruge en håndværker, da jeg klarer byggeriet selv.

Må jeg oplyse mit CVR-nummer, så de kan sælge mig vinduerne? Det er en enkeltmandsvirksomhed, og min branche har intet med byggeri at gøre. Og jeg ville selvfølgelig aldrig smide fakturaen i mit regnskab, da det er et privat køb. Det vil ikke komme ind over mit firma eller mit regnskab, og jeg har ingen skattemæssig fordel af det, men gør det udelukkende fordi fabrikanten kun sælger direkte til professionelle.

Jeg kan ikke regne ud, om jeg må dette eller ej?? Det kommer ikke til at indgå i mit regnskab, men til gengæld kommer mit firmanavn og CVR jo til at fremgå af fabrikantens regnskab, og det hus dem se ud som om de har solgt til mit firma.

Er det helt i orden, eller vil dette være ulovligt? TAK!

Fra Gram
Tilmeldt 2. Jul 21
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ottendedel:

Jeg kan ikke regne ud, om jeg må dette eller ej?? Det kommer ikke til at indgå i mit regnskab, men til gengæld kommer mit firmanavn og CVR jo til at fremgå af fabrikantens regnskab, og det hus dem se ud som om de har solgt til mit firma.

Er det helt i orden, eller vil dette være ulovligt? TAK!



Alt efter vælge branche virksomheden er i?.
Kan du kan godt køb vinduerne i gennem dit enkeltmandsvirksomhed, og bogføre fakturaen til virksomhedens regnskab.
Derefter skal du sælge vinduerne til dig selv med faktura.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget i vejen for at købe i enkeltmands CVR så længe du slet ikke tager regningen ind - og ikke har fradrag for moms eller andet - det blander skat sig ikke i
Sælger kan evt blande sig, men først og fremmest, er sælges formål vel at sikre, at der ikke er en forbruger garanti osv - Du overtager jo hele garantiforpligtelsen i dit CVR - uanset du så betaler privat og bruger privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvad nu hvis man bestiller noget i udlandet (dog indenfor EU) og oplyser sit CVR-nummer - så bliver momsen udeladt. Vil det være lovligt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:

Men hvad nu hvis man bestiller noget i udlandet (dog indenfor EU) og oplyser sit CVR-nummer - så bliver momsen udeladt. Vil det være lovligt?

nej det ville være svindel hvis ikke varen var til momspligtig brug - og i øvrigt bliver momsen ikke udeladt som sådan - den bliver reverse charge = du skal selv angive den under både salgsmoms og købsmoms, og hvis du i firmaet heller ikke skulle bruge dit køb til momspligtig aktivitet, så skulle du kun angive under salgsmoms = betale momsen ved køb i EU

Det ville være bedrageri med mulig straf op til fængsel og ikke blot en momsfejl - men jo være dokumentfalsk at angive en momsbruger forkert

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok. Det var bare et hypotetisk spørgsmål. Jeg købte på et tidspunkt (mange år siden) en kaffemaskine i Holland ved en virksomhed som kun handler med erhverv - jeg købte den mens jeg var i Holland. Så der betalte jeg Momsen - den hollandske som var enten 17% eller 19% - jeg husker det ikke mere (jeg har ikke været i Holland i 7,5 år nu). Der sagde de: "Hvis du havde bestilt den via mail, og vi skulle sende den til Danmark, så ville du undgå at betale Moms". Men det er altså forkert information, kan jeg regne ud.
Den faktura kom ikke i bogholderiet, og det er så i orden da jeg betalte Momsen. Eller skulle jeg have betalt moms-forskellen?

Albert

Tilmeldt 28. Dec 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, mange tak John

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:

Ok. Det var bare et hypotetisk spørgsmål. Jeg købte på et tidspunkt (mange år siden) en kaffemaskine i Holland ved en virksomhed som kun handler med erhverv - jeg købte den mens jeg var i Holland. Så der betalte jeg Momsen - den hollandske som var enten 17% eller 19% - jeg husker det ikke mere (jeg har ikke været i Holland i 7,5 år nu). Der sagde de: "Hvis du havde bestilt den via mail, og vi skulle sende den til Danmark, så ville du undgå at betale Moms". Men det er altså forkert information, kan jeg regne ud.
Den faktura kom ikke i bogholderiet, og det er så i orden da jeg betalte Momsen. Eller skulle jeg have betalt moms-forskellen?

Albert

nej det var helt fint - du skulle alene betale den hollandske moms når du købte i Holland - og var det som firma, kunne du så ikke trække den fra og heller ikke få refusion - som kun er til rejseudg o.l og ikke til varer man køber i landet

Og det er jo korrekt at hvis du havde givet dem dit danske momsnummer og fået tilsendt varen, så var den kommet uden moms, men du havde så selv skulle angive erhvervelsesmoms (25% som lægges på salgsmoms) uden du måtte angive samme i købsmoms, hvis ikke varen var til momspligtig brug i firmaet.
(kaffemaskine til hjemmet kan ikke betales af firmaet men var det til et kontor, så var der jo fradrag for købsmomsen)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Den var købt med private penge, så det gik fuldstændig udenom virksomheden, udover at mit danske firmanavn var oplyst på fakturaen. Men lige som med trådstarter var det rent privat.

Men i teorien ville jeg kunne begå svindel ved at bestille varer i firmanavn uden moms, og derefter undlade at oplyse det i min momsangivelse. Selv hvis det var etisk forsvarligt (det er det ikke!) men juridisk forkert, så ville med den ordensstørrelse, jeg handler for i udlandet, være SÅ lidt at hente, at det ikke var risikoen værd. Sidste år bestilte jeg for €200,00 i udlandet, inkl. Moms, privat. Lad os sige at den udenlandske moms er 20% (jeg ved det ikke med sikkerhed), så ville jeg kunne have sparet kr. 300,00 ved at svindle. Bliver jeg så taget, så vil det give så meget bøvl og besvær, at det ikke kan betale sig. Og herregud, de kr. 300 skal jeg nok overleve. Det er mindre end en halv time arbejde :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du først nu tænkt over at man kan svindle - begå dokumentfalsk mm. Det tror jeg vi er mange herinde der godt vidste. Du kan også stjæle i butikker og håbe ikke at blive opdaget - cykler - let at klippe låsen - skat - betal sort - Velkommen til tillidsbaseret samfund - du er nok ved at blive voksen hvis du først tænkte over det nu Stick out tongue
Og det ville ikke bare give momsbesvær - du ville blive sigtet for bedrageri helt enkelt hvis du svindlede med at handle ind i momsnummer til privat brug (du kan også angive andre firmaers momsnummer hvis du vil, og bare få sendt til din egen CO adresse - svindle kan alle der virkeligt vil i et hvert tillidsbasseret samfund)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)