Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervs konto der følger firmaet

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 17:19 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har haft en del bøvl med kunder der stadig indbetaler til gammel konto efter kontoskift.

Burde man ikke have et kontonr. der følger firmaet i dets levetid som så kunne kobles op på kontoen i den bank man er i pt.

Ligesom tlf. nr. kan følge en for livstid.

Jeg ved godt at der så skulle laves et offentligt kontosystem som det overliggende, da man næppe får bankerne til det :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Den tror jeg slet ikke på. Problemet med at adm vil langt overstige fordele
Tænk hvor mange konti der er i DK - vi taler jo med alt, givet over 20 mio - formentlig langt mere, og så HVER gang en konto blev lukket - så skulle det nummer reserveres i et samlet system, selv om brugeren måske i 90% af tilfældende ikke fik brug for en sådan konto igen
Derudover indeholder kontonumre jo nødvendige oplysninger så dine penge går ind på din konto = hvilken bank, hvilken reg enhed - kontotype ofte OG dine info - 
Mange skifter bank - mange skifter bopæl og ny filial samme bank og og og

Et fælles system vel være totalt spild af adm her - og hyper dyrt - hvis overhovedet muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 19:47 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

elbilen:
Jeg har haft en del bøvl med kunder der stadig indbetaler til gammel konto efter kontoskift.

Det kan man løse ved at bruge et elektronisk indbetalingskort (FI-kort) på fakturaen, da FI-kreditnummret altid vil være det sammen, uanset om du flytter bank. 

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak Ravn... selvfølgelig.

Til John:

Hvorfor kunne man ikke lave et system hvor alle firmaer fik et unikt nr, hvor man så kan tilføje den konto man har pt. i en eller anden bank.

Jeg er klar over at det system med det unikke nr. skal håndteres af nogen.

Det fungerer jo fint i andre sammenhænge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

elbilen:

Tak Ravn... selvfølgelig.

Til John:

Hvorfor kunne man ikke lave et system hvor alle firmaer fik et unikt nr, hvor man så kan tilføje den konto man har pt. i en eller anden bank.

Jeg er klar over at det system med det unikke nr. skal håndteres af nogen.

Det fungerer jo fint i andre sammenhænge.

så ville det jo ikke due, hvis man skiftede bank - eller sågar filial - da nummeret jo netop peger på, at pengene skal ind på Nordea Bagsværd f.eks
Bortset fra det kunne man da godt - det vil koste i administration at have en masse ubrugte numre liggende reserveret på lukkede firmaer, døde personer osv og jo ikke løse noget hvis man blot så meget som skiftede filial

Det skal så betales af brugerne og jeg tror de fleste ville være kede af at betale for et sådanne overkill

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Æhhh... ikke på den måde.

På dine fakturaer står der et nr.

Evt. dit cvr. nr. + andre cifre så de passer med kontonr. format.

det er så dit firmas "personlige" konto.

Erhvervsstryrelsen har så et system du logger på hvor du på den konto kan rette hvilken bank konto det skal referere til.

(eller en anden styrelse).

Så overfører kunder penge til den firma konto som viderefører til den bankkonto der er reg.

Fuldstændig (eller næsten) som mit OK benzinkort hvor jeg har en konto hos OK hvor mit visa kort er tilknyttet.

Så bruger jeg OK kontoen på brobizz og andre steder til at betale med og OK står så for at hæve på mit visa kort.

OK konto løber aldrig ud.

Det gør mit visa kort så, men så skal jeg kun opdatere et sted og ikke som før på brobizz og de andre steder hvor jeg havde mit visakort koblet på.

Eller paypal for den sags skyld. same same...

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 14:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alle virksomheder har en NemKonto (undtagen dem, der har glemt at oprette sådan en). Den bruges til at det offentlige kan overføre til en NemKonto. Skifter du bank, så skifter NemKonto også. Ud fra det offentliges perspektiv ændres der ikke noget: der overføres stadigvæk til den samme NemKonto. Vi dødelige mennesker kender bare ikke id'et på NemKonto, men lur mig om at den ikke bare er CVR-nummeret (eller hvis der er tale om en privatperson: CPR-nummeret).

Så hvis der bare laves en tingest, som har samme formål som NemKonto, bare offentligt tilgængeligt. Lad os kalde det QuickKonto (eller hvad vi nu har lyst til). Som virksomheds ejer tilknytter du QuickKonto til den bankkonto du nu vil. QuickKonto har som nummer dit CVR-nummer, samt et valgfri følgenummer.

For eksempel: Min enkelmandsvirksomheds CVR-nummer 27382150.
Jeg har en bankkonto hvor mine kunder indbetaler deres regninger til, i Jyske Bank. Nummeret på den er 1234-1234567 (reg.nr. og kontonr.). Jeg tilknytter min QuickKonto til 1234-1234567. Har jeg ikke (brug for) flere QuickKonti, så oplyser jeg til mine kunder, at de kan overføre til 27382150.
I morgen (hypotetisk!) skifter jeg til Nordea (kunne ikke drømme om det!). Der får jeg en konto med nummer 2345-2345678. Jeg har en QuickKonto i forvejen, og den skifter jeg fra 1234-1234567 til 2345-2345678 - Nordea spørger jo om det når jeg opretter mig som kunde, ligesom de nu (bør) spørge(r) om jeg vil opdatere NemKonto. Mine kunder betaler stadigvæk til ... 27382150.
Og skal jeg have segmenteret betalinger fra den ene kundegruppe til en anden, så får jeg oprettet en bankkonto mere, som får nummer 2345-2345432, og derefter opretter jeg en QuickKonto mere, som hedder 27382150-01 (eller -02).

Hvis et følgenummer på en QuickKonto ikke eksisterer (fx nogen indbetaler til 27382150-07), så ignorerer systemet -07 og overfører pengene til ... 27382150

Og hvis et CVR-nummer ophøres, og der overføres penge til QuickKontoen, så kommer pengene bare retur dagen efter.

Det er SLET ikke så svært at lave. Det ENESTE det kræver, er at alle bankers eBank-løsning (om de nu kalder det Netbank, Webbank, eBank, MobilBank eller hvad de nu synes lyder smart) kan håndtere at der indtastes et CVR-nummer.

Alternativt til ovenstående kunne vi gøre det sådan at man kunne åbne det FI-nummer som har samme nummer som ens CVR-nummer, men så bliver det svært med følgenummer, hvis man skal have flere. Det er nok derfor at FI-nummeret er forskelligt fra CVR-nummeret.

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 14:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Tak..lige netop...

Tilmeldt 6. Feb 21
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:26 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg forstår ikke at der slet ikke er nogen der har tænkt denne tanke i det offentlige system.

Både privat og erhverv ville have glæde af at man har mindst en konto der følger en gennem livet.

Ligesom tlf. numre gør i dag.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 11:32 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er mig også en gåde - det er rimelig lige til. Jeg skal dog ikke bruge min tid på at starte sådan noget. Men enhver bank der er godkendt af finanstilsynet er i stand til at lave en sådan tjeneste. Problemet er at de fleste banker ikke har evner til at se ud over deres egen næsetip: hvis det gavner dem men OGSÅ deres konkurrenter, så er det ikke noget de vil kigge på. For uha, tænk sig hvis ens konkurrenter spiser af samme kage! Desuden skal der udvikles en fortjenestemodel, og når en idé ikke bliver leveret på en sølvfad, inkl. markedsundersøgelse og komplet forretningsplan er de fleste banker (og andre virksomheder) ikke interesseret.

Jeg vil ikke selv sætte sådan noget op, da det ville kræve en investorInvestorer à la Løvens Hule er heller ikke interesseret, de vil nemlig kun investere når de ikke selv kan få et snitsår, mens indehaveren af en idé forventes at sætte hele sin økonomiske situation over styr ("hånden på kogepladen" - hvilket er det dummeste man kan gøre). 

Albert

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)