Alle virksomheder har en NemKonto (undtagen dem, der har glemt at oprette sådan en). Den bruges til at det offentlige kan overføre til en NemKonto. Skifter du bank, så skifter NemKonto også. Ud fra det offentliges perspektiv ændres der ikke noget: der overføres stadigvæk til den samme NemKonto. Vi dødelige mennesker kender bare ikke id'et på NemKonto, men lur mig om at den ikke bare er CVR-nummeret (eller hvis der er tale om en privatperson: CPR-nummeret).
Så hvis der bare laves en tingest, som har samme formål som NemKonto, bare offentligt tilgængeligt. Lad os kalde det QuickKonto (eller hvad vi nu har lyst til). Som virksomheds ejer tilknytter du QuickKonto til den bankkonto du nu vil. QuickKonto har som nummer dit CVR-nummer, samt et valgfri følgenummer.
For eksempel: Min enkelmandsvirksomheds CVR-nummer 27382150.
Jeg har en bankkonto hvor mine kunder indbetaler deres regninger til, i Jyske Bank. Nummeret på den er 1234-1234567 (reg.nr. og kontonr.). Jeg tilknytter min QuickKonto til 1234-1234567. Har jeg ikke (brug for) flere QuickKonti, så oplyser jeg til mine kunder, at de kan overføre til 27382150.
I morgen (hypotetisk!) skifter jeg til Nordea (kunne ikke drømme om det!). Der får jeg en konto med nummer 2345-2345678. Jeg har en QuickKonto i forvejen, og den skifter jeg fra 1234-1234567 til 2345-2345678 - Nordea spørger jo om det når jeg opretter mig som kunde, ligesom de nu (bør) spørge(r) om jeg vil opdatere NemKonto. Mine kunder betaler stadigvæk til ... 27382150.
Og skal jeg have segmenteret betalinger fra den ene kundegruppe til en anden, så får jeg oprettet en bankkonto mere, som får nummer 2345-2345432, og derefter opretter jeg en QuickKonto mere, som hedder 27382150-01 (eller -02).
Hvis et følgenummer på en QuickKonto ikke eksisterer (fx nogen indbetaler til 27382150-07), så ignorerer systemet -07 og overfører pengene til ... 27382150
Og hvis et CVR-nummer ophøres, og der overføres penge til QuickKontoen, så kommer pengene bare retur dagen efter.
Det er SLET ikke så svært at lave. Det ENESTE det kræver, er at alle bankers eBank-løsning (om de nu kalder det Netbank, Webbank, eBank, MobilBank eller hvad de nu synes lyder smart) kan håndtere at der indtastes et CVR-nummer.
Alternativt til ovenstående kunne vi gøre det sådan at man kunne åbne det FI-nummer som har samme nummer som ens CVR-nummer, men så bliver det svært med følgenummer, hvis man skal have flere. Det er nok derfor at FI-nummeret er forskelligt fra CVR-nummeret.