Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktier og bogføring

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Aug 15
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har et selskab med forskudt regnskabsår der handler med lidt aktier.

Kursen på nogle af aktierne var betydelig højere den 31/12 da Nordnet indrapporterede beholdningen og kurserne til SKAT end nu hvor mit regnskabsår snart slutter.

Skal jeg bogføre værdien der er oplyst til SKAT ved årsskiftet (31/12) eller dagskursen når mit regnskabsår slutter?

Grunden til at jeg spørger er fordi hvis det skal opgøres til kursen der er indrapporteret til SKAT den 31/12 så tænker jeg at det kan betale sig at sælge inden mit regnskab lukker og tage "tabet" (set i forhold til 31/12) og derefter købe mig ind igen for at undgå at skulle betale skat af en gevinst jeg aldrig har haft pga. lagerbeskatningen.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Det er "end of day" kursen på regnskabsårets sidste dag der skal bruges.

Din overvejelse om at "tage tabet" er ikke relevant i et ApS (netop på grund af lagerbeskatningen)

Har du ellers styr på indregning af tab/gevinst på både realiserede og urealiserede aktier? håndtering af indeholdte udbytteskatter? credit-lempelse for udenlandske indeholdte udbytteskatter? indregning af udbytte på beslutningsdagen? Der er lige lidt at sætte sig ind i når det gælder aktier i selskabsregi.

Venlig hilsen

Steffen

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)