Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Benytte et holdingselskab til ide udvikling?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg ejer pt et ene-ejet Holdingselskab fra et tidligere project.
Jeg har siden fået en ny ide, men jeg ved ikke om firmakonstruktionerne jeg forstiller mig overhoved kan fungere. For at kunne bygge en prototype (for at se om ideen overhoved er mulig) skal jeg bruge noget specielt værktøj og udstyr.
Er det tilladt at købe dette udstyr gennem mit holdingselskab og lave disse experimenter i holdingselskabet? Eller skal jeg lave et nyt driftselskab fra starten?
Det jeg forstillede mig var: 1) købe alt special udstyret/værktøjet gennem holdingselskabet. 2) udvikle min ide og lave prototyper. 3) hvis ideen lykkedes søge om et patent gennem holdingselskabet. 4) nu starte et nyt drift selskab med alt udstyret/værktøjet som indskud.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er ikke helt let at sige med sikkerhed i forhold til evt moms og fradrag for prototyper - som jo ikke er del af drift, men forberedelse til engang at gå i drift

I holding er du givet ikke momsregistreret men du kan jo i et holdingsselskab til en hver tid besluttet, at ville have drift, og registrere anden branchekode - så er det både holding og drift - men igen - for at have momsfradrag skal du have en momspligtig indtægt nært tilknyttet - og det er her jeg ikke er sikker på dine momsfradragsmuligheder hvis prototypen kunne føre til, at NEJ det kan vi da ikke lave forretning på alligevel. Her er IKKE en facitliste. Man kan enten høre en aut revisor om denne tør svare 100% sikkert - eller få bindende svar fra skat

Der er ellers ikke noget til hinder for din plan 1, 2, 3 4 ud over du kan skulle beskattes af værdien som udstyret jo så vil vise sig at have - du kan ikke have udgifterne (uanset moms) i holding og så bare ved en stiftelse, beskrive disse som f.eks 40 t værd - og der skal du via revisor for apportstiftelse. Det var du ude over hvis holding NU stiftede datteren - men der er omk til hvert selskab, bank, lovpligtig arbejdsskadeforsikring af dir. uanset oms og løn (bod 5000 for at mangle) osv osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 06:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Det er nogle gode råd. Tak fordi du pointerede udfordringerne.
Ser nærmere på det når jeg også kender omfanget der skal bruges på ideudvikle. Prisen på værktøjet mener jeg er vigtigst for hvordan jeg opstiller konstruktionen.

Mvh
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)