Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et ApS ejer andele i andre selskaber

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jul 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Et helt kort (og måske meget dumt spørgsmål): kan et ApS selskab eje andele i et andet selskab?

Vi har fået mulighed for at investere os ind i en anden virksomhed, men fik ved opstarten af vores selskab ikke oprettet et holding selskab

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan det absolut. så bliver det bare også holding selskab branchemæssigt, da det nu vil være holding for de ny ejerandele

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak John. 

Så det kan godt være både et drift og et holding selskab på samme tid? 

Ved du om man skal gøre noget specifikt for at omdanne til holding selskab? Og er der noget skatteteknisk der skal tages højde for?

Mvh

Mette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ApS kan sagtens være drift og holding. Holding skal så registreres som bibranche (ikke finansiel holding) - og skatteteknisk er vel alene, hvis du ejer så meget af andet selskab, at du har bestemmende indflydelse - generelt ved 51% ejerskab, hvor der indtræder tvungen sambeskatning som skal registreres i SKAT - Udbytte fra nye drift er skattefrit for holding (når det jo ER beskattet en gang i drift) ved over 10% ejerskab 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Ja ApS kan sagtens være drift og holding.

Faren ved den konstruktion er at er at man ikke kan isolere risikoen. Går Holding/driftselskabet konkurs, mister du alt. Havde du derimod haft et holding som ejede dit driftselskab og det nye selskab, minimere du risikoen.   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
Ja ApS kan sagtens være drift og holding.

Faren ved den konstruktion er at er at man ikke kan isolere risikoen. Går Holding/driftselskabet konkurs, mister du alt. Havde du derimod haft et holding som ejede dit driftselskab og det nye selskab, minimere du risikoen.   

ja og nej - nok mest nej hvis du har læst tråden-

Det er helt korrekt at trådstarters nuværende driftsselskab jo ikke er beskyttet - det er det ikke i forvejen.

Hvis det så nu køber anparter i et andet drift  ja så er det nu også holding og beskyttet mod tab (ud over anpartskapitalen) i det ny drift det har købt. Der er det helt normal holding

Da trådstarter har drift i forvejen uden holding, sker der intet nyt i det, men det ny er man beskyttet mod. 

Hvis trådstarter skulle have holding over NUVÆRENDE drift, så er det kun via revisor og en anpartsombytning og evt ny kapital.

Trådstarter ER beskyttet mod tab fra nye drift i konstruktionen, men jo ikke for tab i det eksisterende der både er drift og holding

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis det så nu køber anparter i et andet drift  ja så er det nu også holding og beskyttet mod tab

Hvordan det?  Det oprindelige selskab, er jo stadig aktivt (drift) så der må da stadig være en risiko, går det konkurs vil anparterne i det ny købte selskab også være tabt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:
Hvis det så nu køber anparter i et andet drift  ja så er det nu også holding og beskyttet mod tab

Hvordan det?  Det oprindelige selskab, er jo stadig aktivt (drift) så der må da stadig være en risiko, går det konkurs vil anparterne i det ny købte selskab også være tabt. 

Ja det er præcis det jeg har skrevet hvis du læser tråden

Det gamle drift er ikke beskyttet - og det er heller ikke det trådstarter spørger om - hun vil vide om det ny de bliver medejere i, kan rive det gamle med i en konkurs, og det kan det ikke

Det gamle kan stadigt rive tingene ned, men den ny - som hun måske ikke kender og er mere utryg ved end sit eksisterende, kan ikke tabe det gamle der bliver holding for det mere, end anpartskapitalen 

Alternativet er - at det gamle først skal gennemføre en anpartsombytning og dermed få et jomfru holding på toppen - det SÅ køber det ny og ejer det gamle - men det er en langt større process via revisor - vurdering af skattefri eller skattepligtig - og stiftelse af nyt selskab + ombytning - end blot det der spørges til, om eksisterende drift kan købe et nyt selskab og være holding for det, og beskyttet mod evt konkurs i det nye, mindre velkendte selskab

Vil trådstarter den lange vej, kan hun sikre et nyt holding mod både gamle drift (som hun jo ikke har haft specielt ønske om at sikre tidligere) og det ny ved konkurs (ud over tab af anpartskapitalen) så kan hun læse her IVÆRKSÆTTER - Blog for dig der vil være selvstændig: SKATTEFRI ANPARTSOMBYTNING (johnhannover.blogspot.com) 

Det skal så med, at holding jo godt kan være ilde ude, selv om der er 3 selskaber i konstruktionen, for hvis det efter køb af det nye drift, ikke har anden kapital - end kapitalen i de to drift - så rammes holding jo af, at al kapital er tabt - men på lang sigt kan det sagtens være god løsning at lave anpartsombytning og helt nyt selskab så hun ender med 3 selskaber frem for 2 (og 3 bankkonti osv - større regnskab)

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for Jeres uddybende svar - det var lige hvad jeg havde brug for. 

Jeg anser risikoen for konkurs i den gamle drift, som meget begrænset, da det er en freelance konsulent virksomhed uden andet end lønomkostninger og med meget begrænset aktivitet i dag. Jeg tænker derfor, at jeg opretter holding som bi-beskæftigelse.

Igen  tusind tak :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)