Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aconto skat 2021

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke indbetalt tilstrækkeligt aconto skat for regnskabsåret 2021 (følger kalenderåret). På Skat er der mulighed for at indbetale inden 1/2 2022. Jeg har estimeret samlet skat for 2021 og forberedt en indbetaling til Skat i slutningen af måneden.

Hvordan skal jeg bogføre det?

- Hvilken dato?

- Hvilket regnskabsår?

- På kontoen "Skat af årets resultat" eller "Skat af tidligere år"?

På forhånd mange tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det  er ikke helt ukompliceret men: Jeg ville i 2022 bogføre indbetaling på en konto i status under hensættelse og mon ikke det er konto 63060 - modpost bank

Selve din forventede skat for 2021 har du skulle bogføre ud fra din beregning af skatten da du afsluttede 2021 i skat af årets resultat som drift konto 9400 skat af årets resultat mod - skyldig selskabsskat - mener konto 63060 (og havde du betalt rate 1 og/eller 2 aconto, så du faktisk skyldte mindre) ville disse skulle udlignes først.

Nu sker der så det, at den skat der så bliver beregnet - enten kan være forskellig fra din beregning og afsættelse som årets selskabsskat (ex kan du have beregnet og ikke omregnet ned til nærmeste 100 kr) og - når der manglede indbetaling i 2021 - så en rente der kommer på

Derfor bliver bogføring - når skat til november kommer med opkrævning (eller skat retur), at du skal udligne den konto du har for hensættelse af skat i status - så den går i 0 - men da beløbet næppe er samme du indbetalte, så vil forskellen skulle bogføres imod IKKE fradragsberettigede renter - og resten som regulering af 2021 beregnede selskabsskat (som står på konto for beregnet selskabsskat fra du lukkede 2021) - 

Hvis beløbet inkluderer penge der skal betales for renten, ja så er modpost bank - og samme hvis du får mere tilbage end forvente samlet - efter at have udlignet hensat acontoskatte kontoen i status og bogført renteudgiften - 

Jeg ville lade Dinero support evt hjælpe, men lige netop årets skat, og det at den så siden i nov året efter opkræves med lidt andet beløb end afsat - og så med aconto rate 1/2 og 3 som komplicerende, ER noget mange ville lade en online bogholder om OG JEG KAN HAVE SKREVET GALE KONTI for det er rent i hovedet jeg skriver her - så du skal sikre dig det virker rigtigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)