Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb & salg mellem ejer og virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne høre hvis det er nogen som ved hvis en ejer af en virksomhed (ApS) må købe en bil som er ejet af virksomheden?

Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders B:

Hej

Jeg vil gerne høre hvis det er nogen som ved hvis en ejer af en virksomhed (ApS) må købe en bil som er ejet af virksomheden?

Anders

det må man gerne - eneste problem er prisen, som kan udløse skat begge veje, hvis den er gal - så jeg ville sikre mig en meget ærlig vurdering af bilens pris til en slutbruger (ikke til forhandler men det som slutbruger skal give)

Skabes en unaturlig fordel til NOGEN af parterne, kan SKAT gribe ind.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jul 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for, som altid, hurtigt og indsigtsfuldt svar.

Så hvis salgsprisen er densamme som købsprisen så burde skat ikke ha nogen grund at blande sig?

Men findes der virkelig ikke andre bestemmelser kring det hele? Ellers ville det jo rent faktisk kunne laves et oplæg hvor en virksomhed køber en bil og omedelbart sælger den videre til ejeren af virksomheden som derefter betaler via en afdragsordning (med rente). Er vi då ikke i grænselandet til det som kalles ulovligt aktionærlån?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John


Tak for, som altid, hurtigt og indsigtsfuldt svar.

Så hvis salgsprisen er densamme som købsprisen så burde skat ikke ha nogen grund at blande sig?

Men findes der virkelig ikke andre bestemmelser kring det hele? Ellers ville det jo rent faktisk kunne laves et oplæg hvor en virksomhed køber en bil og omedelbart sælger den videre til ejeren af virksomheden som derefter betaler via en afdragsordning (med rente). Er vi då ikke i grænselandet til det som kalles ulovligt aktionærlån?

[/quote]nej det kan jeg ikke skat ville have grund til at blande sig i så - Der må ikke under nogen omstændigheder være en omkostning for selskabet af nogen art, heller ikke arbejdsmæssigt

Anders B:
Ellers ville det jo rent faktisk kunne laves et oplæg hvor en virksomhed køber en bil og omedelbart sælger den videre til ejeren af virksomheden som derefter betaler via en afdragsordning (med rente). Er vi då ikke i grænselandet til det som kalles ulovligt aktionærlån?

[quote user="Anders B"]
DET ville jo være klart ulovligt - da der ikke må lånes penge fra selskabet til ejeren, kun modsat, fra ejer til selskab mod markedsrente, så bilen skulle betales kontant omg med udtagelsesmoms osv - og så er der jo ingen garanti - på andet vis end selskabet jo nu er garantigiver, men det måtte man givet helt afskrive sig, da selskabet jo ikke lever af bil salg med fortjeneste så det må ikke på nogen måde kunne have en sådan omkostning siden

Ejer må udtage varer af virksomheden - med moms - til indkøbspris. Ejer selskabet en hvidpladebil som selv kort står hos ejeren, så giver den tid skat af fri bil - og eneste hage her, er jo at det ApS ikke som sådan lever af bilsalg, men hvis det gøres totalt uden omk for firmaet, giv måske lidt ekstra for selskabets håndterings arbejde papirmæssigt, så der aldrig kan være tvivl om selskabet skulle have et tab, så kan jeg ikke se SKAT protestere på nogen måde - men du får ikke lige en garanti her - er dog temmelig sikker - specielt hvis du inden giver selskabet et kortfristet lån der fuldt ud dækker prisen inkl. al håndtering lagt på i et eller andet fornuftigt omfang - så du bare bruger det lån som betaling (i personlig virksomhed var det på den måde lettere)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)