Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs - Holding hæfter?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med Jer,

Vi står (desværre) i den situation, at have et driftselskab der er en konkurs i sigte (februar/marts). Lige nu er planen, at vi sælger alt til indkøbspriser, og betaler alle kreditorer mm. 

Konstruktionen på forretningen er, at den ejes af 3 holding selskaber.

Mit spørgsmål går på:
Hvis virksomeden IKKE får solgt alt til indkøb, og fortsat skylder leverandørene penge, og der er midler i Holding selskabet, skal disse så overføres/betales til leverandørene?

Grundet til jeg spørger:
Vi er 3 ejere i firmaet, som alle ejer igennem vores Holding.
Mine to partnere, har KUN driftselskabet koblet op, til deres Holding (dvs. deres eneste indtægtskilde i deres holding, er det fællesejede driftselskabet)

I mit tilfælde, ejer mit Holding flere selskaber, og jeg vil jo ikke unødigt, betale mere til leverandørene, end mine partnere, og deres holding selskaber er tomme, det er mit ikke.

Hvordan skal jeg forholde mig til denne situation?

Jeg er også med på, at vi ikke må sælge alt til indkøb, udbetale penge til vores holdings, hæve disse beløb og dernæst efterlade leverandørene med 0,-
Vores plan er, at betale alt og alle af, så vi undgår konkurs og blot kan likvidere selskabet.

Mvh, 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Leverandørene har alene krav med det ApS de har leveret til, ikke til dets holding overhovedet. 

Jeres drift må absolut ikke overføre penge til jeres holding eller jer selv - hvis I ved det er på vej til konkurs, men skal gøre alt det kan, for at sælge alt det har, så der bliver så mange penge som muligt til kreditorer, og ingen af dem må gives bedre vilkår end andre.

Hvis der så ikke er til alle leverandører, så går drift konkurs - og dermed bliver værdien for dette i jeres holdings jo 0 - og om I så kan og vil forsætte holding, afhænger jo helt af værdierne i det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 18
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for en god forklaring. 

Bare for jeg er helt med: 
Hvis vi er 3 parter, som alle ejer driftselskabet igennem vores respektive holdings, mine 2 partnere har overført 30.000 hver, til driftselskabet, men mit fortsat har 30.000,- og vi skylder leverandørene penge. 

Skal jeg, lovgivningsmæssigt, overføre 30.000 fra mit holding -> driftselskabet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

ErikVad:

Hej John,

Tak for en god forklaring. 

Bare for jeg er helt med: 
Hvis vi er 3 parter, som alle ejer driftselskabet igennem vores respektive holdings, mine 2 partnere har overført 30.000 hver, til driftselskabet, men mit fortsat har 30.000,- og vi skylder leverandørene penge. 

Skal jeg, lovgivningsmæssigt, overføre 30.000 fra mit holding -> driftselskabet?

nej - men det lyder vel som en sur fremtid for bekendtskabet med de to som har overført 30.000 kr hver til drift, for at redde det, hvis du så ikke vil - men det er ikke lovkrav og KAN være del af ejeraftale, men det er det nu nok ikke

Hvis der bliver overskud når der sælges ud - så kan de to jo få deres 30.000 tilbage uden du skal have noget, men det er nok mest spørgsmål OM man vil være solidarisk, eller anser de andre ejere for dumme, ved at betale ind til at undgå en konkurs, som jo aldrig er rar at have været ejer til - og som fremgår af CVR for evigt, og kan påvirke ens andre aktiviteter-  bank - leverandører osv, som måske bliver bange

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)