Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om medarbejde ægtefælle og enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har et spørgsmål til hvordan men indberet løn for medarbejde ægtefælle for en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg har lige startet en enkeltmandsvirksomhed i oktober 2021 og vil lige høre hvordan men kan indberet løn til mig og løn til min kone og gå brug af medarbejde ægtefælle ordning?

Når jeg snakket med Skat fik jeg besked om at jeg skul indberet min løn (B Skat) under "Overskud af selvstændig virksomhed før fradrag for medarbejdende ægtefælle, før AM-bidrag, renter og rentekorrektion (221)."

Men hvis jeg indberet min løn under rubrik 221 hvor er det jeg skal indberet løn til min kone? Det giver ikke mening?

Er det fordi men skal kør enkeltmandsvirksomhed som en VSO før men kan gå brug af medarbejde ægtefælle?

Hvordan skal jeg indberet løn til mig selv og min ægtefælle in min forskudsopgørelsen for 2021?

Jeg håber nogen kan hjælp.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville bruge 1 time med en revisor eller økonomi person for at forstå hele skatteproblematiken i enkeltmands - og også virkeligt sikre, at man vil drive den med medarbejdende ægtefælle og så 

VSO skal ikke bruges i den sammenhæng - ægtefællen kan heller ikke benytte det - kun ejer som jeg husker det
Ægtefæller angive deres andel af overskud i rubrik 221 i forskud og 111 i årsopgørelse 

Der kan indgås lønaftale, så ægtefællen i princip fungerer som alm ansat i stedet - men helt alm lønindberetning mm - men så kan medarbejdende ægtefælle ikke i samme år - igen husket i hovedet-  være medhjælpende

Der er mange regler for hvordan deling skal ske mm Skat.dk: C.A.8.4.1.2 Fordeling efter reglen om medarbejdende ægtefælle 

god vind med det - og vent lige på andre der kan have bedre hukommelse - eller tag en time med en der kan føre dig og din ægtefælle sikkert igennem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for din svar John!

Jeg har læst at det kan være et skat messigt fordel med en "medarbejse ægtefælle" løsning hvis kone ikke tjener op til topskat gransen.

Min kone har et deltids arbejde lige nu (33 timer) og lav også min administrations opgaver i virksomhed i sin fri tid, så det vil give gå mening at hun mødtoge nogle for den arbejde hun lever.

Jeg vil prøve og find en som kan rådgive mig!

Tak! :)

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

myatix:

Tak for din svar John!

Jeg har læst at det kan være et skat messigt fordel med en "medarbejse ægtefælle" løsning hvis kone ikke tjener op til topskat gransen.

Min kone har et deltids arbejde lige nu (33 timer) og lav også min administrations opgaver i virksomhed i sin fri tid, så det vil give gå mening at hun mødtoge nogle for den arbejde hun lever.

Jeg vil prøve og find en som kan rådgive mig!

Tak! :) det er korrekt det er fordel hvis kone ikke har topskat OG man selv har det - her kunne VSO så gøre lidt samme - og for hustru kan du vælge bare at ansætte med løn (brug et lønprogram - vismadataløn - salary osv) så er det ikke nogen stor opgave og - helt enig, hun skal da have lidt ud af adminstrationen og hvis du fjerner egen topskat så giver det mening den vej rundt

vh John Hannover

 

 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)