Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Papegøjepladebil

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino'er!

Jeg har nu virkeligt prøvet at finde frem til mine svar om papegøjepladebiler, men skal bare lige få bekræftet eller afkræftet, hvad jeg fik ud af det.
Jeg kører for Wolt i min ejen privatbil og holder en kørebog, så jeg kan udbetale kørselsgodtgørelse fra min virksomhed.

Nu vil jeg egentlig gerne have en ny bil, dog på papegøjeplader til mest privat brug, og jeg har nogle spørgsmål i forhold til udgifterne.
Som jeg har forstået:

#1 Jeg køber bilen på papegøjepladerne privat, dermed intet skattefradag, og intet fratrukket moms, ved køb af bilen.
#2 Jeg betaler halv privatbennytelsesafgiften.
#3 Jeg kan dog trække al moms fra alle driftomkostninger, benzin, reparation osv. (Selvom, jeg næsten bruger den fuldstændig privat)

Ekstra spørgsmål: Jeg kan f.eks stadig bruge min hvideplade privatbil, til at arbejde i og dermed få kørselsgodtgørelse udbetalt?

Er der noget jeg har misset?
Mange tak for hjælpen!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :

neevcx:
#1 Jeg køber bilen på papegøjepladerne privat, dermed intet skattefradag, og intet fratrukket moms, ved køb af bilen.

#2 Jeg betaler halv privatbennytelsesafgiften.
#3 Jeg kan dog trække al moms fra alle driftomkostninger, benzin, reparation osv. (Selvom, jeg næsten bruger den fuldstændig privat)

jeg går ud fra at du har CVR med moms og at din kørsel for Wolt er godkendt erhvervsmæssig/momspligtig virksomhed (ville jeg tro men for en sikkerhed)

Så er svaret ja men  

neevcx:
Jeg kan f.eks stadig bruge min hvideplade privatbil, til at arbejde i og dermed få kørselsgodtgørelse udbetalt?

her ville jeg sige nej - da du har momsfradrag fordi du lader din private papegøje indgå i erhvervsdelen til kørsel - og hvis du i princip (næsten) alene kører den privat, kan du ikke opnå momsfradraget som jeg ser det-  vent evt på andre eller - skriv til skat under bindende svar.

Kørselsgodtgørelse udbetalt må så betyde du kører dit CVR som ApS - hvad jeg tror KAN være problem med Wolt at fakturere fra ApS uden at være sikker - for i personlig virksomhed får du det som fradrag i din indkomst på selvangivelsen (nedsat overskud) og ikke som skattefri udbetaling


en forudsætning er generelt også, at kørselsfradraget ikke må kunne ses som erstatning for løn, så der skal være tale om en helt reel normal fuldtid løn hvis kørselsfradraget skal stå i forhold til den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)