Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura / rykker pr. brev ikke modtaget - jura?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er :)

Hvis man lige pludselig modtager en rykker med store gebyrer for en indbetaling af en ydelse man ikke vidste man skulle betale, og man ikke har modtaget den indledlningsvise faktura, hvem hænger bevisbyrden så på i forhold til om den oprindelige faktura er modtaget eller ej?

Afs, oplyste efterfølgende, at de havde sendt et alm. brev, der ikke var kommet retur, hvorfor de anser den oprindelige faktura som modtaget.

Men hvordan er juraen på området? Er det bare sådan det er - eller skal de bevise, at den oprindelige faktura er modtaget (hvilket ikke kan lade sig gøre)?

Pft.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 620
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:54

Nu er der vel ikke tale om store gebyrer.

Normalt kan der tillægges et rykkergebyr på kr. 100 og kræves en rente hvis betalingen ikke finder sted senest 30 dage efter fakturadato.

Enhver kan jo hævde at en postforsendelse ikke er modtaget. Der er ikke krav om at en almindelig faktura skal sendes både som almindelig og som anbefalet brev og derfor er du nok nødt til at betale, men du etr velkommen til at sende mig en PB eller en mail på den adresse du finder på nedennævnte hjemmeside, så skal jeg fortælle dig om alt er OK.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55

retten vil lægge til grund, hvis det kan sandsynliggøres, at der ER sendt en faktura med alm brev - OG at modtager måtte vide, at have købt en ydelse, så skal den betales
Det ligger i, at pengegæld er bringegæld = man skal faktisk betale uanset man opkræves eller ikke efter gode gamle danske lov Forbrugerleksikon   

Ofte vil man vel pragmatisk slette rykkere hvis man tror på, at ens faktura ikke er kommet frem med brev - men det er faktuelt ikke mange breve som faktisk bortkommer, men langt flere hvor modtager siger ikke at have modtaget faktura, så udgangspunkt er - der skal til lommerne, men rykkerregler for gebyr og gebyr regler skal være fulgt  - mener jeg har det med her https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/inkasso.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 07:02

Ultimativt skal du selv sørge for at få en regning.

Hvis du har modtaget en service eller vare, som du ved du skal betale for, er det dit ansvar at betale rettidigt.

Rykkeren til gengæld tænker jeg maksimalt lyder på et rykkergebyr af 100 kr. + kompensationsgebyr af 310 kr.?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)