Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - kunstmaler

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg skriver på vegne af min kone, som er fritidskunstmaler.

Da hun indtil videre kun har solgt unikke værker og slet ikke er i nærheden af grænsen for kunstnermoms, har hun ikke oprettet virksomhed eller ladet sig momsregistrere, og vi har derfor heller ikke sat os synderligt ind i reglerne. Nu vil hun dog gerne udvide til også at sælge andre ting, så det er måske den rette tid at få det gjort nu. Vi tænker enkeltmandsvirksomhed er det åbenlyse valg i hendes tilfælde.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål:

- Hun har et ret stort lager af forbrugsmaterialer, (maling, pensler og lærreder osv.) som hun jo alt sammen har købt som privatperson, og der er derfor betalt moms af det hele. Kan den nyoprettede virksomhed købe disse materialer af privatpersonen (hende selv) og så trække momsen fra? 

- Hvordan er det, med de malerier, som hun allerede har malet? Skal de købes af virksomheden, eller kommer de bare naturligt til at indgå, fordi det er en enkeltmandsvirksomhed? 

På forhånd tak :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Skæbneaben:
Hun har et ret stort lager af forbrugsmaterialer, (maling, pensler og lærreder osv.) som hun jo alt sammen har købt som privatperson, og der er derfor betalt moms af det hele. Kan den nyoprettede virksomhed købe disse materialer af privatpersonen (hende selv) og så trække momsen fra?

nej - privat personen kan jo ikke fakturere med moms når ikke momsregistreret

ALT er uden momsfradrag fra inden og efter er momsfradrag alene for ting købt alene til det momspligtige og alt andet skal momsfordeles hvis det bruges til begge aktiviteter og er uden momsfradrag hvis til det uden moms

Skæbneaben:
Hvordan er det, med de malerier, som hun allerede har malet? Skal de købes af virksomheden, eller kommer de bare naturligt til at indgå, fordi det er en enkeltmandsvirksomhed? 
hun er virksomhed selv uden CVR når hun handler erhvervsmæssigt og ja de indgår så bare i virksomheden - uden nogen værdi (det man selv udfører har ikke anden værdi end man jo tjener når det sælges)

Råvarer skal ind uden moms - og går dermed ud fra det personlige regnskabs status - fra op til stiftelsen status - i princip lægger hun bare al indtægt/udgift før CVR og alt efter CVR sammen for at lave skatteangivelse - det er begge dele samme rubrik i årsopgørelsen

Overvej en online bogholder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)