Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overførsel af kapital ved ny partner i ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, kort fortalt har jeg et nyoprettet holdingselskab som skal købe sig ind i et drifts-ApS. 

Mit holdingselskab skal eje 50% af driftsselskabet, og skal i den forbindelse skyde 100.000 kr. ind i driftsselskabet. 

Mit spørgsmål er hvordan fungerer det rent praktisk?

Jeg ved der skal laves ejerbog, ændres på virk osv. Men jeg kan ikke helt finde ud af noget med selve overførsel af pengene. 

jeg køber jo egentligt de 50% som er ejet af et andet holdingselskab, men de 100.000 kr. skal jo indskydes i driftsselskabet og jeg skal ikke betale noget til holdingselskabet, altså nuværende ejer.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Gå til en revisor vil jeg sige - eller advokat. Vigtigst her bliver ejeraftalen  da alt andet er som at sejle på en armeret sømine http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html  Ejeraftaler er IKKE egnende til standard formularer

Den eneste måde du kan få driftsselskabets 50% af egne aktier, er ved at købe dem af holding som jo har alle 100% i dag - med mindre I vil en kompliceret vej via ny kapital / i drift om udvander gamle holding ned til 50%

Når du har købt af holding - og der lavet alle ændringer i virk og egen ejerbog mm, så kan holding skyde penge i drift - det kunne som også være ved lån - og dine 100 t vil jo så bare ligge i lommen på nuværende holding ejer og ikke, med mindre denne skyder ind eller opretter lån  komme ind i drift

Der er flere kringlede løsning men jeg ville lade en proff gå ind og hjælpe her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Du skal lige være helt skarp på at skelne mellem et "køb af ejerandele" og "kapitalforhøjelse".

Ved "køb af ejerandele" lander din betaling hos sælgeren. Ved kapitalforhøjelse lander din betaling i det selskab du skal være medejer af.

Kapitalforhøjelse er egentlig ikke specielt kompliceret. Hvis selskabet har en eksisterende selskabskapital på 40.000 kr og du skal ind og have 50%, så skal selskabskapitalen forhøjes med 40.000 kr og de resterende 60.000 skal ind som "overkurs".

Du og den/de eksisterende ejere skal lige være opmærksomme på at når du overfører de 100.000 kr i en kapitalforhøjelse, så har du også (via dit ejerskab) glæde af de penge du selv har skudt ind. Alt andet lige, så stiger værdien af selskabet jo med de 100.000 kr der står på bankkontoen og 50% af den værdistigning er jo din. Det er altså i dette tilfælde noget ganske andet end at købe ejerandelen.

Også herfra en opfordring til at tage en professionel rådgiver med i processen.

vh Steffen

Tilmeldt 16. Oct 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar, ved du tilfældigvis mere om processen ved blot at købe ejerandele således at jeg betaler fra mit holdingselskab til sælgerens holdingselskab, imod at mit holdingselskab modtager anparter i driftsselskabet? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Entrepreneur#1:

Mange tak for dit svar, ved du tilfældigvis mere om processen ved blot at købe ejerandele således at jeg betaler fra mit holdingselskab til sælgerens holdingselskab, imod at mit holdingselskab modtager anparter i driftsselskabet? 

ja - og så ændre i selskabets aktiebøger på disse selskabers adresse + legal OG reel ejerregistre i virk.dk + checker % i forhold til evt sambeskatnings ændring og checker vedtægterne ikke indeholder noget den ny ejer ikke kan lide og tegningsregel evt i virk.dk for driften og endeligt - SUPERVIGTIGT sikrer en top ejeraftale, hvor den type samejer ellers svarer helt til at sejle på en armeret sømine http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Som der bliver skrevet ovenfor, så kan du basalt set købe dig ind på 2 forskellige måder. 

Enten køber du 50% af anparterne af tidligere anpartshaver, og betaler de kr. 100.000 for disse. Dette kræver blot en købsaftale (praktisk talt en handelsnota på et par linjer). 

Alternativt kan pengene blive skudt ind i det selskab som du gerne vil købe. Dette sker som der bliver skrevet ved at virksomhedskapitalen bliver forhøjet via en kapitalforhøjelse. Dette gør at pengene vil kunne bruges i selskabet, og ikke går til tidligere anpartshaver. 

Hvis I skal have hjælp til at udarbejde aftalerne eller kapitalforhøjelserne, så siger du bare til. 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er jo meget stor forskel på, om du giver 100.000 kr. for et køb af anparter eller ved en kapitalforhøjelse.

Ved kapitalforhøjelsen får selskabet, og dermed indirekte dig selv, glæde af pengene.

Hvis værdien af selskabet på nuværende tidspunkt er 100.000 kr., så bør prisen for en 50% andel til dig være 100.000 kr. ved en kapitalforhøjelse og 50.000 kr. ved et køb af anparter.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)