Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykker på faktura, hvordan?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 20
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ført virksomhed i flere år og står nu i en situation hvor jeg første gang skal sende en rykker ud - men er ikke sikker på hvordan det skal gøres rigtigt. 

Det skal lige siges at jeg har givet utallige påmindelser på mangelende betaling, men der er gået 7 måneder siden fakturaen blev oprettet og ser ingen anden udvej. 

Fakturaen blev oprettet og sendt d. 10.11.20 med en forfaldsdato d. 10.12.20. Fakturaen er på 10.000 DKK + moms = 12.500 DKK.

Der står følgende på fakturaen:

Ved betaling efter forfald tilskrives der renter på 1.5%, pr. påbegyndt måned, samt et gebyr på 100,00 DKK

Spørgsmål 1

Når der står pr. påbegyndt måned, betyder det fra d. første i den påbegyndte måned, eller fra præcis en måned efter?

Altså i dette tilfælde er forfaldsdatoen d. 10.12.20, kan en rykker så sendes ud d. 10.01.21 eller d. 01.01.21.

Spørgsmål 2

Når jeg laver en rykker 6 måneder efter forfaldsdatoen, kan jeg tilskrive renter på 1.5% med renters rente effekt for hver måned der er gået, eller kan renterne kun tilskrives det oprindelige beløb? Eller kan jeg kun tilskrive renter en gang, siden at det er den første rykker jeg sender ud? 

Spørgsmål 3

Skal renterne tilskrives på beløbet uden moms (10.000 DKK) eller på beløbet med moms (12.500 DKK) - og er der noget momspligtigt beløb i renterne/gebyret der tilskrives, eller er det momsfrit?

Spørgsmål 4

Er gebyret på de 100 DKK noget man kan tilskrive for hver gang man sender en ny rykker ud, eller er gebyret kun noget man tilskriver en gang når man sender den første rykker ud?

Spørgsmål 5

Er der andre ting man skal være opmærksom på når man sender en rykker? Jeg har en revisor som laver mit regnskab, så bogføringsmæssigt er der styr på det. Men jeg laver selv mine fakturaer og tænker om der er andet jeg har glemt i forhold til dette?

Mange mange tak på forhånd Smile

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål 2:

Du kan lave din renteberegning her:

https://www.ingmar.dk/bruger/beregn.aspx

Spørgsmål 3: Renteberegning er er hovedstolen, i dit tilfælde kr. 12.500,00.
Der er ikke moms på. Derudover har du kompensationsgebyr på kr. 350,00, hvis det er B2B.
Og naturligvis kr. 100,00 pr. rykker.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Derudover har du kompensationsgebyr på kr. 350,00, hvis det er B2B.

Denne kom med, ved en fejl, da det jo ikke er en inkassosag endnu.

Lavede den i Word. Og COPY/PASTE, da jeg skulle bruge samme til en email.

SORRY.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)