Jeg har, i et uheldigt øjeblik, betalt et privat restaurantbesøg med mit firma dankort, uden at få kvitteringen med. Jeg er indehaver af en enkeltmandsvirksomhed og har nu brug for lidt bogføringshjælp, i Dinero Jeg har selv fundet frem til, at jeg skal have fat i min mellemregningskonto. Men er lidt usikker på hvordan det praktisk fungerer. Mit eget forslag er; at registrere posten som 'Finansbilag' og anføre beløbet 500,00 kr. fra konto '55000 - Bank' med modkonto '60120 - Mellemregning'. Herefter overfører jeg beløbet fra min private konto til firmakontoen. Denne post registreres omvendt. Altså beløbet -500,00 kr. fra konto '60120 - Mellemregning' med '55000 - Bank' som modkonto. Er det helt galt? Jeg håber jeg kan lære noget her! Jeg har i hvertflad allerede lært at kigge en ekstra gang på dankortet inden jeg betaler. ;) På forhånd tak for hjælpen! |
Bruger du mellemregning så er det jo privat betalt og så giver det ikke mening at overføre tilbage til dig selv - Så er det en personlig hævning debet mellemregning og kredit bank og så er den slut
Du kan naturligvis altid hæve penge til dig selv via mellemregning - lige så meget du vil da det sker i status men det giver ikke specielt mening her, hvor du så har haft en privat udgift
OM du vil satse på firmaet - (regn med nok at blive forkastet ved evt skattekontrol) så lav nødbilag og skriv hvem der spiste med og hvorfor - men det vil kunne forkastes af skat uden bilaget og - formentlig er der 0 momsfradrag og kun kvart fradrag af udgiften - for repræsentation og så er det jo lidt lige meget
Var det kun dig selv og under rejse - hvor du kan bevise rejsen på andet vis, så vil et nødbilag være mere naturligt - men ellers - æd den selv
vh John Hannover