Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nytilkomne partnere ved oprettelse af ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer

Hvis man starter ud med at oprette et ApS alene, og der efter noget tid så indtræder én eller flere nye partnere, er der så nogle regler for dette? Skal de fx købe sig ind eller kan man bare vælge og sige at nu er man flere ejere i virksomheden?

På forhånd tak for hjælpen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:32

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 20:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Du har egentlig to valg for få nye ejere ind. Den ene er at de køber andele af dig. Den anden er at der laves en kapitalforhøjelse hvor de nye ejere skyder penge ind i selskabet.

Eksempel på kapitalforhøjelse:

A ejer 100% af selskab der har 40.000 i selskabskapital.

B skal have en 20% ejerandel mod at indskyde 100.000 kr

Her gennemføres en kapitalforhøjelse hvor B overfører de 100.000 til selskabets bankkonto. Heraf registreres 10.000 som ekstra selskabskapital og 90.000 som "overkurs". Selskabskapitalen er nu 50.000 hvor A ejer nominelt 40.000 (svarende til 80%) og B ejer nominelt 10.000 (svarende til 20%).

Bemærk at B nu egentlig ejer 20% af de 100.000 han har skudt ind, så på en måde har B kun givet 80.000 for sin andel.

Der er noget papir i dette, registrering på virk.dk, etc men ovenstående forklarer forhåbentlig hvad der foregår.

vh Steffen

Tilmeldt 4. Mar 21
Skrevet kl. 22:36
Hej Steffen

Tak for dit svar.

Ifht. det første valg, vil det sige fx at to nye partnere kan købe andele i de 40.000 jeg har lagt i egenkapital?
Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:19

Ja. I det tilfælde køber de ejerandelene af dig - pengene går altså ind på din bankkonto, og du skal selv oplyse evt. gevinst til skat.

I dag ejer du nominelt 40.000 kr af selskabskapitalen (100%). Hvis de to nye medejere skal eje 10% hver så skal de købe nominelt 4.000 kr hver af dig, men de køber til en kurs i aftaler, så det faktiske beløb de betaler for andelene er helt op til jer.

I dette tilfælde berøres økonomien i selskabet overhovedet ikke.

Der er stadig papir-arbejde, etc. 

vh Steffen

Tilmeldt 4. Mar 21
Skrevet kl. 22:13
Tusind tak for svar. Jeg har lige et sidste spørgsmål som jeg alligevel tænker jeg kan stille, da du virker super kompetent :-)

Jeg vil drive en virksomhed om at udvikle apps i samarbejde med en vietnamesisk virksomhed som har udviklerne siddende der, men jeg er i tvivl om hvad den bedste måde at fakturere fx danske kunder er. Jeg forestiller mig at fakturere kunden for det samlede beløb, og derefter overføre den vietnamesiske virksomhed deres andel, men jeg ved ikke helt hvad det betyder ifht. fx moms eller andre former for skatter. Eller giver det mere mening at den vietnamesiske virksomhed fakturerer det samlede beløb og overfører efterfølgende til min virksomhed for vores andel?

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:17

Hej

Jeg tror at de fleste danske virksomheder vil foretrække at få en faktura fra en dansk virksomhed og betale til en dansk bankkonto, men spørgsmålet er jo også hvem kunden indgår en aftale med og hvad der står i den aftale.

vh Steffen 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)