Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe anparter i firma med Holding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Mar 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,
Jeg har ledt og ledt, men har ikke kunne finde det helt præcise svar endnu, så håber i kan være behjælpelige.
Sagen kort fortalt: Den virksomhed hvor jeg arbejder, er i dag ejet 100% af en person (holdingselskab). Han har nu valgt og dele anparterne ud, således han beholder 25% og de resterende 75% bliver delt ud på 3 medarbejdere, mig selv inklusiv.

Jeg vil rigtig gerne have et holding til at eje anparterne, dels for at minimerer risikoen ved evt. konkurs, dels for at drage fordel af udbytteskatten, da jeg har over 10%.
Dette holding selskab er ikke oprettet endnu.
Nu til mine spørgsmål.

1. Kan jeg bruge rullende kapital ved oprettelse af holdingselskabet, til at købe anparterne for, selvom det er en eksisterende driftvirksomhed.

2. Jeg har læst et sted man kan købe sig ind, uden kontanter, men ganske enkelt fordi man besider en viden eller good will, som er vigtig for virksomheden. Er det korrekt forstået?

3.. Årsregnskabet kommer først i næste uge, og der er ikke sat en værdi på anparterne, men firmaet er kun 1 år gammelt, så er lidt spændt på at se værdien. Vi yder konsulent service og tegnearbejde. Hvad skal jeg være særlig opmærksom på i forhold til værdiansættelsen

4. Hvis jeg vælger at tage anparterne som privatperson istedet for i et holding, kan jeg så uden problemer senere skifte til et holdingselskab?

Til slut vil jeg lige notere at der naturligvis kommer professionelle folk på til at vurderere det hele, og sørge for alt det tekniske er på plads.

Tak på forhånd.
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lyder som en fin mulighed.

Din interessere for et holding er relevant og du har ret i at dit kommende holdingselskab i denne situation vil kunne modtage udbytter uden at betale skat (men at du privat betaler skat som aktieindkomst når du trækker pengene ud til dit privatøkonomi). Yderligere vil holdingselskabet være en stor fordel hvis du en dag sælger ejerandelen med gevinst. Derimod kan jeg umiddelbart kun se holdingselskabet som en ulempe hvis driftsselskabet skulle gå konkurs (eller blot blive lukket ned).

mht spørgsmål 1... det ville nok ikke kaldes "rullende kapital", men holdingselskabet må gerne bruge pengene fra stiftelsen til at købe sig ind i det eksisterende driftsselskab

mht spørgsmål 2... den tror jeg at du/I har brug for at tale med en rådgiver om. Sælger kan jo sætte prisen i den beskedne ende hvis han mener at det er vigtigt at du kommer ind. Hvis du/I ikke har pengene, så kan der måske arrangeres "betaling med gældsbrev" eller at sælger i en årrække har krav på 100% af udbyttet.

mht spørgsmål 3 ... Første års resultat i form af årsrapporten er kun et enkelt element i værdiansættelsen. Jeg ville nok kigge meget på kunderne og projekterne. Fungerer det godt med at få kunder ind og levere rentable projekter? Er der styr på omkostningssiden? Er der basis for vækst? ...

vh Steffen

Tilmeldt 18. Mar 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Steffen,

Tak for svar.

Steffen Bering Jensen:
mht spørgsmål 1... det ville nok ikke kaldes "rullende kapital", men holdingselskabet må gerne bruge pengene fra stiftelsen til at købe sig ind i det eksisterende driftsselskab

Jeg havde læst mig frem til at jeg ikke må bruge indskuds kapitalen i holding, til at købe anparter i et eksisterende anpartsselskab?
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du stifter et holdingselskab med f.eks. 40.000 kr så må det holdingselskab gerne benytte pengene til at købe en andel i et eksisterende ApS.

vh

Steffen

Tilmeldt 18. Mar 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, det var lige det svar jeg ønskede :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)