Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

GDPR og undersøgelser

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Diverse universiteter, studerende og offentlige myndigheder sender løbende "undersøgelser" uden der eksempelvis er frameldingsmulighed.

Er det ikke et brud på GDPR

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

BroncofanDK:
Er det ikke et brud på GDPR

Ikke nødvendigvis, hvad er det du mener er på kanten?

  1. At de har kontaktoplysningerne i forvejen
  2. Eller deres indsamling af oplysninger i forbindelse med undersøgelsen

/Brian

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:

Hej

BroncofanDK:
Er det ikke et brud på GDPR

Ikke nødvendigvis, hvad er det du mener er på kanten?

  1. At de har kontaktoplysningerne i forvejen
  2. Eller deres indsamling af oplysninger i forbindelse med undersøgelsen

/Brian

Vores en af vore email adresser er offentlig tilgængelig så 1. er ikke i konflikt.

Der er nogle undtagelsesregler for almenvællet, men en studerendes opgave passer ikke under noget sådant. Jeg kan på ingen måde se at eksempelvis en studerende fra Aarhus Universitet (senest) under GDPR har ret til at sende gentagne opfordringer/rykkere for at deltage i hans skoleopgave, og at man end ikke har frameldelse. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:
Jeg kan på ingen måde se at eksempelvis en studerende fra Aarhus Universitet (senest) under GDPR har ret til at sende gentagne opfordringer/rykkere for at deltage i hans skoleopgave, og at man end ikke har frameldelse

Hvis det ikke er en personhenførbar mailadresse (eks. hvis det er jeres kontakt@firma.tld) så er det ikke omfattet af GDPR.
Hvis det er en personhenførbar mailadresse, så er det i princippet ligemeget om adressen er offentligt tilgængelig, de må kun behandle personoplysningerne hvis de har gyldig hjemmel og formål.

Det er ikke til at svare entydigt på, ud fra info, om de må kontakte jer/behandle jeres oplysninger.

GDPR håndterer behandlingen af personoplysninger og om de har hjemmel og formål til at bruge oplysningerne som de gør, ikke hvor mange gange de sender ;-)

Jeg vurderer (ud fra det oplyste) ikke at det er en overtrædelse af GDPR at de sender flere gange, men derimod burde I være oplyst om deres behandling i forbindelse med registreringen, dvs. idet eleven/institutet eller hvem det nu er, får overdraget oplysningerne skal I oplyses om behandlingen, jeres rettigheder og muligheder for indsigt/berigtigelse/sletning osv.. Det lyder ikke som om det helt er overholdt.

Så mit svar er desværre stadig, "det kommer an på", og er svært at komme nærmere uden mere kendskab til casen. Der er en del specialtilfælde omkring offentliges brug af oplysninger og svaret fra Datatilsynet er som regel "det afhænger af en konkret vurdering i hvert tilfælde".

/Brian

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)