Jeg har et lille firma, hvor jeg tilbyder undervisning. Jeg har nu fået et tilbud om en et konsulentjob, hvor jeg jeg skal køre til Vejle (Bor i KBH) og undervise fra 14-22 om aftenen og igen dagen efter fra 10-22. Der er 239 km fra min bopæl i KBH til Vejle. Jeg planlægger derfor at køre derover i egen bil og overnatte til dagen efter og så køre hjem dagen efter jeg er færdig kl.22. Da jeg er helt ny og har trawlet skat, amino og andre hjemmesider igennem, så formaster jeg mig til at spørge her: Hvor meget kan regne med at kunne trække fra?? Har kigget på kørselsgodgørelsen og diæter og logi og bro osv. Men synes det er svært at vide og jeg har behov for at regne "jobbet" igennem, før at jeg kan sige ja. Så kan i hjælpe mig, eller er der en med god forstand på mindre virksomheder, fradrag og hvordan jeg optimerer min egen økonomi bedst muligt? Mange tak. |
Første ? er om det er et JOB som du skriver - eller om det er selvstændig virksomhed hvor du som firma har risikoen mm (ud over ikke at blive betalt) Det er ikke noget man selv afgør men det afgøres af en række skattekriterier https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html kan hjælpe med at afgøre det
Hvis job/ansat så er det befordringsfradrag til arbejde du skal bruge - hvis selvstændig, så har du fradrag for kørsel efter statens takst, og nødvendig fortæring efter regning eller diæt
Overnatning er næste ? - om SKAT accepterer du ikke kan køre mellem Vejle og KBH (afstand ligger i gråzone mener jeg) så har du fradrag for hotel
Du skal huske, at fradrag ikke betyder, at skat betaler kørsel og hotel mm - men at du har skatteværdien ud af det
vh John Hannover