Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommissionsvarer ikke afhentet - hvad skal vi gøre?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 4. Mar 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg arbejder i en butik hvor vi modtager kommissionsvarer. Vi sælger altså varer fra person til person og butikken tjener en procentdel af salget.

Hvordan skal vi forholde os overfor kunder som ikke afhenter deres varer vi ikke har kunne sælge? Vi har varer vi har haft liggende i over et år. Vi har gentagende gange opsøgt kunderne på flere forskellige måder, enten uden svar eller hvor aftaler ikke er blevet overholdt.

Ifølge forbrug.dk (forbrug.dk/artikler/forbrug/virksomheder/virksomheder/hvis-kunden-ikke-henter-sin-vare/) må man ikke smide varer ud som ikke er afhentet efter køb, men hvordan skal jeg forholde mig når det er kommissionsvarer?


Mvh

Kathrine Iris
Tilmeldt 1. Mar 21
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Du bør ændre dine handelsbetingelser, så du fremadretten har ret til at skille dig af med ikke afhentede kommissionsvarer efter X tid. Evt. mod et gebyr.

Herefter kan du informere dine kunder om ændringen og give dem X dage til afhente deres ting.

Billigtlaan.dk · Sammenlign priser på lån · Erhvervslån uden om banken.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

KathrineIris:
Hej alle

Jeg arbejder i en butik hvor vi modtager kommissionsvarer. Vi sælger altså varer fra person til person og butikken tjener en procentdel af salget.

Hvordan skal vi forholde os overfor kunder som ikke afhenter deres varer vi ikke har kunne sælge? Vi har varer vi har haft liggende i over et år. Vi har gentagende gange opsøgt kunderne på flere forskellige måder, enten uden svar eller hvor aftaler ikke er blevet overholdt.

Ifølge forbrug.dk (forbrug.dk/artikler/forbrug/virksomheder/virksomheder/hvis-kunden-ikke-henter-sin-vare/) må man ikke smide varer ud som ikke er afhentet efter køb, men hvordan skal jeg forholde mig når det er kommissionsvarer?


Mvh

Kathrine Iris

Den artikel du linker gælder også for kommisionsvarer - det afgørende er hvem rette ejermand er!

 

Brug de råd som konkurrencestyrelsen skriver i artiklen: Skriv en mail til ejerne af de ikke-afhentede varer og gør dem opmærksom på, at de skal hentes indenfor rimelig tid (1-2 uger), hvis ikke de gør det, forbeholder i jer retten til at sælge varerne på deres vegne. 

Skriv samtidig, at hvis varerne ikke kan sælges vil de blive doneret bort til godgørende formål eller lign. (brug ikke udtrykket smide ud, det lyder så negativt hvis nogen skulle finde på at brokke sig) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

billigtlaan:
Du bør ændre dine handelsbetingelser, så du fremadretten har ret til at skille dig af med ikke afhentede kommissionsvarer efter X tid. Evt. mod et gebyr.

Det kan man ikke - den slags vilkår vil blive underkendt ved en evt erstatningssag.

Tilmeldt 4. Mar 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar!

Hele problematikken er at vi ikke har kunne sælge deres varer i første omgang. Så det er dyrt at have varer opmagasineret som ikke kan blive afhentet eller solgt. Men hvis vi må give dem til et godtgørende formål er det jo perfekt. :)

Jeg havde læst artiklen som hvis det var en varer købt over nettet som skulle afhentes i butik.
Tilmeldt 1. Mar 21
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jesper_nl:
Skriv en mail til ejerne af de ikke-afhentede varer og gør dem opmærksom på, at de skal hentes indenfor rimelig tid (1-2 uger), hvis ikke de gør det, forbeholder i jer retten til at sælge varerne på deres vegne. 


Det giver da ingen mening, når der er tale om varer, som butikken ikke har kunnet sælge. :-)

Billigtlaan.dk · Sammenlign priser på lån · Erhvervslån uden om banken.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

billigtlaan:
Jesper_nl:
Skriv en mail til ejerne af de ikke-afhentede varer og gør dem opmærksom på, at de skal hentes indenfor rimelig tid (1-2 uger), hvis ikke de gør det, forbeholder i jer retten til at sælge varerne på deres vegne. 


Det giver da ingen mening, når der er tale om varer, som butikken ikke har kunnet sælge. :-)

Om det giver mening skal jeg ikke gøre mig til herre over - faktum er at et sådant varsel skal gives så længe man ikke selv ejer varerne.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

KathrineIris:
Tak for svar!

Hele problematikken er at vi ikke har kunne sælge deres varer i første omgang. Så det er dyrt at have varer opmagasineret som ikke kan blive afhentet eller solgt. Men hvis vi må give dem til et godtgørende formål er det jo perfekt. :)

Jeg havde læst artiklen som hvis det var en varer købt over nettet som skulle afhentes i butik.

Artiklen er skrevet til netbutikker, men princippet om at man skal passe på varer som ikke er ens egne gælder for alle forretningsdrivende på samme vilkår.

 
Bare husk at give ejerne et varsel og en rimelig tidsfrist inden du foretager dig noget.

 
En sidste ting. Skulle det lykkedes at sælge nogle af varerne og rent faktisk få lidt likvider i kassen, så har ejeren faktisk ret til salgssummen - dog med fradrag af dine omkostninger (både den normale kommission og evt udgifter til opmagenisering)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jesper_nl:

billigtlaan:
Jesper_nl:
Skriv en mail til ejerne af de ikke-afhentede varer og gør dem opmærksom på, at de skal hentes indenfor rimelig tid (1-2 uger), hvis ikke de gør det, forbeholder i jer retten til at sælge varerne på deres vegne. 


Det giver da ingen mening, når der er tale om varer, som butikken ikke har kunnet sælge. :-)

Om det giver mening skal jeg ikke gøre mig til herre over - faktum er at et sådant varsel skal gives så længe man ikke selv ejer varerne.

og her er vil ikke krav om varen skal sælges til det den opr stod til i kommission - den må - efter varslet sælges bedst muligt om ikke jeg misser noget
vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

billigtlaan:
Jesper_nl:
Skriv en mail til ejerne af de ikke-afhentede varer og gør dem opmærksom på, at de skal hentes indenfor rimelig tid (1-2 uger), hvis ikke de gør det, forbeholder i jer retten til at sælge varerne på deres vegne. 


Det giver da ingen mening, når der er tale om varer, som butikken ikke har kunnet sælge. :-)

Om det giver mening skal jeg ikke gøre mig til herre over - faktum er at et sådant varsel skal gives så længe man ikke selv ejer varerne.

Kan du ikke lige henvise til en kilde på den påstand? Jeg kan allerede fortælle dig, at jeg er uenig, men nu får du lige muligheden for at overbevise mig.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)