Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til opstart af kostilskudsfirma

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 03:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
hej allesammen

jeg sidder lidt og har en drøm i maven om at jeg rigtig gerne vil starte med at producere og sælge mine egne kostilskud

jeg ville høre om nogle herinde har erfaring inde for det

er der noget vigtigt jeg skal vide før jeg går i gang?
skal jeg have en slags godkendelse før jeg må gå igang?

jeg ved jeg skal registrere det hos fødevarestyrelsen, men er der ellers andet vigtigt?

håber i kan hjælpe mig lidt igang

hilsen Freja
Tilmeldt 15. Feb 10
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Freja,

Det er en spændende branche, men også et regulært minefelt regulatorisk. Selve det at få et produkt på markedet i DK er ikke svært, du skal sådan set "bare" registrere dig som en fødevarevirksomhed og derefter anmelde produktet til fødevarestyrelsen senest samtidig med første markedsføring.

Når det så er sagt, så er der rigtig mange regler og krav du skal have styr på, herunder krav til indhold, mærkning, markedsføring, evt. sikkerhedsvurderinger og godkendelser mm.

Dit produkt skal:

- opfylde de generelle krav i fødevarelovgivningen

- overholde de generelle mærkningsregler samt særlige mærkningskrav for kosttilskud

- evt. sikkerhedsvurderes på baggrund af indhold mm.

- have 100% styr på labeling, herunder pligttekst, reference værdier, indhold, mængder mm.

- have 100% styr på markedsføring! anprisninger af nogen art skal være godkendte (se EFSA claims)

- hvis du selv producerer, skal produktionen være fødevare-godkendt og du vil jævnligt få kontrolbesøg af FVST så de kan sikre sig at du følger de fastsatte regler

Det er som sagt en spændende branche men også super reguleret. Dette skyldes at der har været for mange lige kreative nok personer, der har givet branchen et blakket ry. Håber det giver dig lidt mere at arbejde med, og du skal være velkommen til at smide mig en PM hvis der er andet. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)