Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælger uden erfaring fra branchen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej. Jeg er udannet tjener, og har været i faget i snart 8 år. Jeg har fået en kæmpe passion for vin, og det er noget som jeg sindssygt gerne vil arbejde meget mere med. Så jeg har kigget på en masse jobannoncer for vinkonsulenter, men alle virksomheder skriver at man skal have erfaring og man skal kunne have dokumenteret salgserfaring. Mit spørgsmål er så om det er fuldstændig umuligt for mig at få job indenfor sælgerbranchen når jeg ingen erfaring har, eller om jeg skal begynde at tage uddannelse omkring salg, eller noget helt tredje? Det skal lige siges at indenfor tjenerbranchen er der også meget med salg, men er det nok?
Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 508
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at du skal beherske vin for at kunne sælge samme. Måske en uddannelse som sommelier, hvis du ikke allerede har det?

Og jeg mener ikke, at du behøver en decideret sælger uddannelse. Kan du sælge dig selv igennem passion, vilje og viden, så skal du nok lykkes.

Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Tak for svar. Vil du så mene at hvis man har en sommelieruddannelse, vil det så give mig gode muligheder for job, selvom jeg ikke kan fremvise dokumenteret salgserfaring/resultater?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

albertjoh:
vil det så give mig gode muligheder for job, selvom jeg ikke kan fremvise dokumenteret salgserfaring/resultater?

Ja da klart vil det det.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

albertjoh:

Hej. Tak for svar. Vil du så mene at hvis man har en sommelieruddannelse, vil det så give mig gode muligheder for job, selvom jeg ikke kan fremvise dokumenteret salgserfaring/resultater?

Hvis du ikke har dokumenteret salgserfaring, så er du bagud på point til et salgsjob. 

Det er ikke nok at have viden om vin hvis du ikke reelt evner at anvende den viden til at sælge vin. 

De vinkonsulenter jeg har kendt, har både vidst meget om vin OG været gode til at sælge. 

Mit råd vil være, at du skaffer dig salgserfaring - måske som juniorsælger/trainee - og så sørger for at vide meget om vin. 
En sommelieruddannelse kan være et plus derfra.

Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. Tak for svar og det gode råd. Jeg tænker at arbejdet som tjener også har meget med salg at gøre, da det jo også handler rigtig meget om mere salg, og endda også om rådgivning til valg af den rigtige menu og det rette vin dertil. Kunne det ikke være en fordel for mig i et arbejde som vinkonsulent?

Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Eller hvad er jeres mening omkring det?

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 07:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har salgs erfaring !

Jobbet som tjener giver dig en masse erfaring, du sælger vare hver eneste gang du er på arbejde og træner din evne i at aflæse personlighed og købssignaler på gæsterne.

Men ved du nok om vin til at kunne sælge den ?

Tilmeldt 16. Feb 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg sige. Jeg er jo som sagt udannet tjener hvor det primære fag var vin og gastronomi. Derudover gik min lærerplads også helt vildt meget op i at holde mig skarp i vin og spiritus, men man kan jo altid blive bedre, og jeg vil meget gerne tage sommelieruddannelsen i nærmeste fremtid😁

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 20
Indlæg ialt: 31
Fra  Transformio Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du er på rette vej med din baggrund. Om man som potentiel arbejdsgiver anser tjenergerningen som en salgsfunktion, afhænger nok primært af dit CV, læs hvor du har været, og om det har været en ren tallerken-taxa-funktion.

Prøv at overvej om en alternativ indgang kunne være en deltidsstilling i nogle af de supermarkeder der har en stor vinafdeling. Det er muligt at nogle fremtidige arbejdsgivere vil rynke på næsen over at du har henvendt dig til "pøblen", men det viser under alle omstændigheder dedikation til et karriereskifte og så kan du kombinere det med nogle kurser som ikke tager flere år, for at vise at du også har dokumenteret teoretisk viden.

Eksempelvis: https://vinuddannelse.dk/wset-level-1/

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)