Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investere i samlerobjekter gennem selskab?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en virksomhed hvor jeg er begyndt at have et relativt stort overskud hver måned. Derfor er jeg begyndt at kigge på diverse måder hvorpå jeg kan investere dette overskud for at undgå negativ rente. Har allerede kigget på de traditionelle måder men tænker om det også er muligt at investere i samlerobjekter? Her tænker jeg fx vine, ure, malerier og sports-/pokemonkort :-)

Hvis dette er lovligt skal man så investere igennem et separat selskab eller kan man godt gøre det i sit normale driftselskab? :-)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i hvert fald relativt normalt at et selskab ejer kunstgenstande til kontoret, og der er mig bekendt også udbydere af investeringer i f.eks. vin og dyre biler man kan købe sig ind i i selskabsregi.

Især den med uret kan dog blive svær med mindre at uret er deponeret et sted hvor man som ejer kan dokumentere ikke at have adgang til det. Ellers vil det være naturligt for skat at betragte et dyrt ur som noget du skal beskattes af privat. Det samme kunne gælde for sports/pokemonkort.

Der er dog mange andre alternativer .... Enkelt-aktier, realkredit-obligationer, statsobligationer, virksomhedsobligationer, investeringsforeninger, utallige ETF-er der tracker alt muligt, crowdlending til private eller virksomheder, pantebreve, solceller, vindmøller, ejendomsinvesteringer i alle afskygninger, parkeringshuse, skov, etc.

Hvis man har en større sum penge, så bør det være muligt at finde en eller flere investeringsmuligheder - uden at ty til pokemonkort og uden at risikere diskussioner med skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelbjensen:
Har allerede kigget på de traditionelle måder men tænker om det også er muligt at investere i samlerobjekter? Her tænker jeg fx vine, ure, malerier og sports-/pokemonkort :-)

Som ren investering ville jeg være bange for den type. Nu ved jeg ikke om du er personlig virksomhed eller selskab - men malerier - nå ja hvis de hænger på kontoret og vine i en vinkælder som du privat har rådighed over - og ure - igen privat rådighed - ville jeg være nervøs ved, helt som bitcoins
Det ville være kedeligt, hvis du, som jeg tror er et selskab og det kunne ses som privat hævning fordi du havde privat rådighed (ure er min interesse 2 og jeg vil godt lige også advare, de går altså ikke alle bare op - og vine samme)

Jeg ville holde mig til den type aktier osv der er fuldgode - og så ville jeg undgå negativ rente her og nu via skattekonto (men kun ved større beløb for det er helt små penge hvis vi taler 100.000 kr og rente -0,6 og så efter skat https://startupadvisejh.blogspot.com/2020/09/skattekonto-for-at-undga-negativ-rente.html 
Start i alle fald så med at hæve løn til topskat og så udbytte til 27% og invester privat er mit råd

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 17
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret, meget brugbart - Kender du muligvis investeringsmuligheder som går efter realisationsprincippet? syntes kun jeg støder på foreninger/fonde som er efter lagerprincippet hvilket ikke er noget jeg er så stor fan af.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om dit spørgsmål er rettet til mig, men for mit vedkommende kender jeg ikke til muligheder for at investere i børsnoterede papirer uden at dit selskab bliver beskattet årligt.

Nogle investeringsmuligheder er i form af skatte-transparente selskaber hvor du får udbytter skattefrit, men beskattes af din del af det skattemæssige resultat. Det kan sådan set godt være nul i en årrække. Yderligere er gevinst ved salg af ejerandele i unoterede selskaber i udgangspunktet heller ikke skattepligtig indkomst.

I alle tilfælde gælder det selvfølgelig at du bliver beskattet i det øjeblik pengene skal ud i din privat-økonomi.

vh

Steffen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelbjensen:

Tusind tak for svaret, meget brugbart - Kender du muligvis investeringsmuligheder som går efter realisationsprincippet? syntes kun jeg støder på foreninger/fonde som er efter lagerprincippet hvilket ikke er noget jeg er så stor fan af.

ikke for noterede papirer nej - men er det helt så slemt? Du slipper for at skubbe en masse skat foran dig ved at opbygge formuen, og har du år med negativ udvikling, så får du fradrag med det samme i andre indtægter i selskabet og dermed ved du hvor du er hele tiden

Som nævnt kan du måske ligeså godt i alle fald optimere ved at tage løn til topskat og udbytte til 27% (som du måske bruger allerede på andre private investeringer) og så investere privat. Så har du 27/42% skat af gevinst og ikke først 22% og så af rest 27/42 - men til gengæld har du jo så betalt skat ved at få pengene ud så det er mest i forhold til ikke at ende oppe i topskat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)