Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved omvendt betalingspligt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har lidt svært ved at forstår hvor meget moms der skal betales ved indkøb af varer med omvendtbetalingspligt fra et andet EU Land. Er der en der kan fortælle mig regnestykket. 

Eksempel varen indkøbes i EU til 1000 kroner og sælges til dansk1500 

Hvor meget moms betaler jeg i sidste ende? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

ved købet betaler du ikke moms men angiver erhvervelsesmoms med samme beløb under salgsmoms i rubrik erhvervelsesmoms EU og så samme under den almindelige købsmoms

Hvis du sælger den for 1500 kr - så udgør momsen 300 kr som du opkræver og skal indbetale som salgsmoms - du har så kun 200 kr til dig selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så hvis jeg har forstået det rigtigt er det ulovligt at købe varer under omvendt betalingspligt og derefter sælge dem under brugtmomsordningen ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - brugtmoms er til køb fra private uden moms så det er helt korrekt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dine svar :-) 

Hvad nu hvis en privat sælger til et firma der sælger videre til endnu firma som så sælger til privat. Kan brugtmomsordningen så være gældende i alle 3 handler? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis en privat sælger - så bruger denne jo ikke brugtmoms?? Der er jo slet ikke moms fra den private - det er derfor det momsregistrerede firma køber som brugmoms og bruger det ved videresalg til en privat. Hvis momsregistret sælger til anden momsregistret så giver det ikke mening at sælge med brugtmoms ,  for så trækker køber jo bare momsen fra.- Du må lige sætte dig ind i brugtmoms Big Smilehttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis momsregistret sælger til anden momsregistret så giver det ikke mening at sælge med brugtmoms ,  for så trækker køber jo bare momsen fra

Det kan jo så give mening, hvis der som i trådstarters eksempel købes fra en privat......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
Hvis momsregistret sælger til anden momsregistret så giver det ikke mening at sælge med brugtmoms ,  for så trækker køber jo bare momsen fra

Det kan jo så give mening, hvis der som i trådstarters eksempel købes fra en privat......

sover nok - men ikke med. Hvis momsregistreret køber fra en privat med brug af brugtmoms, hvad er så fordel for denne momsregistrerede nu vælger at sælge videre til en anden momsregistreret efter brugtmomsordningen

Her vil der jo så ikke fremgå moms, men prisen vil jo samlet inkl. brugtmomsen - hvor den momsregistrerede virksomhed hellere bare ville have en pris tillagt hele almindelig salgsmoms, så denne kunne fratrække. 

Køber som er momsreg og køber fra anden momsreg - har vel ikke fordel af, at der ligger en brugtmoms tillagt - som der ikke er momsfradrag for?

Har han købt for 100 kr og vil sælge med 100 kr fortjeneste, så vil faktura vel lyde på 220 kr uden at momsfremgår og kan fratrækkes af den momsregistrerede køber, fremfor at han sælger for 200 kr + moms 50 kr som køber kan fratrække

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Har han købt for 100 kr og vil sælge med 100 kr fortjeneste, så vil faktura vel lyde på 220 kr uden at momsfremgår og kan fratrækkes af den momsregistrerede køber, fremfor at han sælger for 200 kr + moms 50 kr som køber kan fratrække


Lad os lige holde fast i forudsætningen: En privat sælger til momsregisreret 1 som sælger til momsregistreret 2 som sælger til privat.

Hvis vi så tager udgangspunkt i dit regnestykke, hvor momsregisreret 1 køber til 100 kr og vil have en fortjeneste på 100 kr i sit salg til momsregisreret 2, som så også vil have en fortjeneste på 100 kr i sit salg til den private. Så vil det betyde en slut salgspris på 375 kr til den private efter de normale momsregler, hvorimod hvis alle led brugte brugtmomsordningen ville salgsprisen til den private være 350 kr.

Det kunne eksempelvis være en relevant situation ved handel med dødsboer, brugte biler osv.

Jeps - jeg er med på at de enkelte led isoleret set er neutrale for momsen men betydning har det for salgsprisen til slutkunden i sidste led.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ok - i forhold til at den til slut sælges til en privat igen har du ret i der vil være 25 kr at vinde på brugtmomsen i alle led

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)