Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af aktier i driftselskab før betaling af skat

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har to virksomheder Drift + Holding. Lige nu er der et pænt overskud på lidt over en halv million i driftselskabet.

Jeg har ikke brug for at trække dem ud, men i stedet vil jeg gerne investere dem i aktier. Er det muligt at købe aktier igennem driftselskabet, eller skal der først betales selskabsskat 22% og derefter overføres til Holding, som så kan investere pengene?

Det er nogle penge jeg ikke har behov for nu, så hvis der er nogle gode idéer til hvordan man kan optimere sin skat, tages de imod med kys hånd :-)

Mvh.
Jakob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan købe aktier der du vil - selv om det normalt ville være naturligt at gøre det i holding - men købet er jo ikke en udgift, så de reducerer jo ikke skatten du skal betale i drift

Du kan optimere skat lettest ved at tage løn ud op til topskat og derefter udbytte til 27% (som også efter 22% selskabsskat svarer til samlet bundskat)- lavere skat får du ikke penge ud til. ALternativt naturligvis indbetale med skattefradrag til ratepension og livrente

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med John.

Lidt supplerende

Du kan vælge at lade driftsselskabet låne penge til holdingselskabet fleksibelt i løbet af året.

Hvis du ikke har et regnskabprogram til dit holdingselskab der kan håndtere køb/salg af aktier, aktieudbytter (inkl. credit-lempelse), lagerbeskatning, m.v. så vil jeg anbefale dig at investere i ganske få ETF'er i stedet for individuelle aktier.

Før du kan investere skal du også have en LEI-kode der koster ca 300 kr om året.

Jeg har et dokument liggende om hvordan aktieinvesteringer praktisk håndteres i selskabsregi. Hvis du sender en personlig besked med din mail sender jeg den gerne.

vh Steffen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)