Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken konto skal jeg oprettet til reverse charge moms og hvordan bogfører jeg det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Når jeg sælger ydelser til kunder i EU lande eller køber ydelser fra EU lande, så er der if. Skat omvendt betalingspligt for moms også reverse charge.
Det betyder, som jeg forstår det, at jeg ikke skal opkræve moms af disse kunder, når jeg sælger noget til dem. Ligesom de heller ikke skal opkræve moms fra mig, når de sælger noget til mig.

Men selvom jeg ikke skal opkræve momsen, så skal jeg stadig bogføre den på en konto, så jeg kan indberette den til Skat.
Men hvordan gør jeg det?
Jeg tænker, at jeg skal oprette en konto til den i mit bogholderi. Men hvilken type konto? Og hvordan skal jeg postere på den og nulstille den igen?


Jeg bruger Visma Summa Summarum til regnskab.

Det har to forskellige kontotyper: Drift og Status.
Beskrevet her: community.visma.com/t5/Vejledninger-i-Visma/Kontotyper/ta-p/28495


Hvilken type skal jeg oprette til reverse charge moms?


Da der jo ikke er tale om at der går "rigtige penge" ind på denne konto tænker jeg, om det var nemmere at oprette et regneark ved siden af mit bogholderi og bare notere alle fakturaer til og fra EU kunder i dette regneark? Det er nemlig ikke et voldsomt antal. Under 30 stk/år.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Summa har konti til ydelsemoms og varemoms - og ellers kan du finde satserne - og ja det skal indberettes - ved køb f.eks både som ydelses/erhvervelsesmoms

Du sætter den momssats på den konto du bruger - du ser dem som E 25 og Y 25 og du lægger dem som varekøb og ydelsekøb

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Mange tak for hurtigt svar.

Jeg kan se, at der findes følgende to konti allerede:
1600 EU-leverancer varer (rubrik B-varer)
1700 EU-leverancer ydelser (rubrik B-ydelser)

Er det bare disse jeg skal bruge når jeg sælger hhv. ydelser og varer til EU lande?

Disse to har hverken E25 eller Y25.

Så er der også under variable omkostninger følgende konti:

2800 EU-erhvervelser varer (rubrik A-varer) E25
2805 EU-erhvervelser ydelser (rubrik A-ydelser) Y25

Er det disse to jeg skal bruge, når jeg køber ydelser og varer i EU?

Måske misforstår jeg, hvordan E25 og Y25 virker. Men hvis der er angivet moms for en konto, bliver der så ikke netop regnet nogle penge ind som jeg skal betale eller trække fra i moms? HVilket jo netop ikke er tilfældet, når der er reverse charge?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)