Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af bil Privat/Erhverv

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte firma om et nogle måneder, og overvejer pt. at købe en ny bil privat.

Jeg ville derfor købe bilen privat nu, og hvis så firmaet bliver en realitet, vil jeg sælge den til firmaet og bruge den som firmabil.

Men jeg har hørt at man ikke kan trække momsen ud af bilen hvis jeg køber den privat, og efterfølgende sælger den til firmaet.

Kan det passe? Kan man ikke trække momsen fra ved alt hvad man køber til virksomheden?

Det skal lige siges at firmaet er et Aps.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:28

Da du som sælger af bilen som privatperson ikke er momsregistreret kan køberen (dit firma) ikke trække momsen fra købet, og den er jo allerede betalt til SKAT en gang.

Men kan det betale sig at bruge den som firmabil - Ofte vil det være en bedre forretning at få kørepenge af firmaet for at køre i ens egen private bil, der mener jeg taksten er 3,47 kr pr kørt kilometer indtil 20.000 km / år i 2008 (De præcise satser kan andre vist finde)

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:29

Jeg er helt enig med Anders. Herudover ville firmaet/selskabet kun kunne afløfte moms ved direkte køb af bilen hvis der var tale om en gulpladebil som udelukkende anvendes erhvervsmæssigt i virksomhedens momspligtige aktivitet og det er ikke tilfældet hvis bilen også skal anvendes som fri bil for anpartshaveren.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Vejle
Tilmeldt 23. May 07
Skrevet kl. 16:17

Jeg vil lave et Aps selskab og jeg har ikke de 125.000 kr. selv, så jeg vil låne penge i banken, og binde de 125.00 i bilen, og dermed har banken sikkerhed i bilen.

Det kan jeg ikke gøre hvis bilen står ved mig privat vel?

Kan man evt. sælge bilen til eksempelvis 125.000 til en bilforhandler, og samme dag køber firmaet den til 126.000

Og efterfølgende trække momsen ud?

Fra Nibe
Tilmeldt 1. Mar 08
Indlæg ialt: 99
Skrevet kl. 17:14

Allan Honnens:

Kan man evt. sælge bilen til eksempelvis 125.000 til en bilforhandler, og samme dag køber firmaet den til 126.000

Og efterfølgende trække momsen ud?

Nej det kan man ikke så ville det jo være en fed forretning at købe biler op og trække rundt med momsen. lidt som en moms karrusel. Men det er der blevet lukket for så når der er betalt moms er der betalt moms. Men det er vel heller ikke det værste i verden at det er betalt. Forstår bare ikke den med at låne 125.000 til en bil stifte et firma og bruge den som indskud i firmaet. Så er der pludselig 2 gange pant i den og den går vel ikke eller gør den ?????

Fra Vejle
Tilmeldt 23. May 07
Skrevet kl. 18:46

Jeg er overbevist om at jeg kan få lov til at starte selvstændig. Det håber jeg at blive om ca. 3 mdr.

Min plan er at låne små 300.000 af banken, og for de 150.000 vil jeg købe en bil. Planen er at jeg vil starte et Aps og det kræver 125.000 kr som skal indskydes i firmaet, og de 125.000 kan man binde i varelager, bygninger, bil mm. og jeg vælger så at binde pengene i en ny bil.

Min nuværende private bil er ikke særlig presentabel, og jeg har derfor kigget lidt efter en ny. Men køber jeg en ny i dag, kommer jeg til at betale moms af den. Vælger jeg at købe den om 3 mdr. kan jeg købe den til firmaet og slippe for momsen, og efterfølgende kan jeg blive beskattet af den og bruge den privat.

Jeg kan godt vente de 3 mdr. med at få ny bil, men hvis jeg kunne købe den privat og efterfølgende sælge den til firmaet, og trække momsen ud, ville jeg da gøre det. Det skal siges at det er en bil på hvide plader..

Men jeg kan forstå på det hele at man ikke kan trække momsen ud af bilen når først den er betalt..

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:50

Momsen kan ikke fratrækkes overhovedet uanset om det så er selskabet der køber bilen, fordi det er en hvidpladebil og fordi den ikke udelukkende anvendes i selskabets momspligtige aktivitet. At en bil stilles til rådighed for privat kørsel for anpartshaveren mod beskatning er ikke en del af den momspligtige aktivitet. 

Fra Vejle
Tilmeldt 23. May 07
Skrevet kl. 13:06

Okay, jeg troede også man kunne trække momsen ud af en bil på hvide plader.

Så vil jeg da lige se hvad der er af muligheder med gule plader

Takker....

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:37

Det er spild af tid. Der kan ikke afløftes moms når bilen også anvendes til privat benyttelse for dig.  

Der kan blive tale om delvist fradrag for købsmoms hvis vi taler om en gulpladebil over 3 tons.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)