Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg oprette CVR og så er det min mand der arbejder der - jeg har et andet fuldtidsjob ved siden af

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :
OK, ved slet ikke om jeg kan formulerer det ordneligt, men here goes:

Min mand havde i 6 år, et enkeltmandsfirma som maler. I starten af 2020 blev han pludselig ringet op af SKAT at han havde en gæld på 500.000. Dette til trods for at der er betalt skat og moms altid, men der er så gået noget galt i Bskatte-raterne. Nå det er også sagen uvedkommen lige nu.

Det der så er nu er, at han lukkede jo selvfølgelig firmaet. Han lukkede det selv og ellers var han blevet erklæret konkurs.
Han afdrager idag en smule, men da han har et normalt arbejde nu 37 timer om ugen, er han jo "normal" lønnet, og kan ikke trække flere 1000 kr ud af budgettet hver måned.
han søgte før jul om et nyt CVR nummer således, at han kunne køre firmaet som bijob efter sit normale lønmodtagerjob i aftentimerne, netop så der kan betales mere af til SKAT. Der har han netop fået afslag med mindre han kan stille sikkerhed på 600.000 kr (hvilket vi ikke kan).

mit spørgsmål er:

- kan jeg oprette et CVR nummer (enkeltmands) og så er det ham der arbejder i det? Vil det gå udover min normale løn og mit fradrag? og hvis det er muligt, vil nogen så forklare hvad jeg skal gøre for at det gøres korrekt? Jeg skal vel så ansætte ham på en kontrakt (uden pension og feriepenge) eller hvad skal jeg gøre (og kan det overhovedet lade sig gøre).
Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene du godt starte en enkeltmandsvirksomhed og du kan også godt ansætte din mand i den.

Men du skal jo så forstå hvad det vil sige at have en sådan virksomhed. Og du skal jo også stå for regnskab, betaling af moms, skat osv. Og der er jo så ikke noget fradrag i virksomheden hvis du bruger det privat. Hvis der går kludder i skatten igen :-) Ja så hænger du jo personligt på den del.

Jeg vil ikke mene du kan ansætte ham uden pension, feriepenge osv.

Vent gerne på folk der er mere kvalificerede end jeg til at svare på dette.

Men et godt læg-mandsråd fra undertegnede : Dont do it 

Tilmeldt 8. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok tak for svar.
Jeg venter og ser om der kommer andre bud :-) er helt inde i hvad det vil sige at
Have enkeltmandsfirma osv.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ninaesk:

- kan jeg oprette et CVR nummer (enkeltmands) og så er det ham der arbejder i det? Vil det gå udover min normale løn og mit fradrag? og hvis det er muligt, vil nogen så forklare hvad jeg skal gøre for at det gøres korrekt? Jeg skal vel så ansætte ham på en kontrakt (uden pension og feriepenge) eller hvad skal jeg gøre (og kan det overhovedet lade sig gøre).

Du skal jo i så fald være den ansvarlige og faktiske ejer - og så ansætte din mand fuldt og helt normalt - for ikke skat kan se det som omgåelse. Du kan ikke ansætte ham uden feriepenge og al anden alm pligtlovgivning for ansatte - forsikring, ATP osv - og ja det vil kunne gå ud over din alm løn og fradrag, da skat generelt vil sætte omkring 100.000 som overskud, men det kan du ændre ned-  men et hvilket som helst overskud vil gå ud over dit fradrag for lønmodtagerjobbet og derefter give B skatteopkrævninger - Du kan jo holde overskud nede, ved at din mand får løn - men det er jo ikke smart at køre med underskud heller for det er jo så dit personlige.

Du skal være den som står for firmaet, aftaler og alt - indbetale skat af hans løn mm, for ellers kan skat se det som stråmandsvirksomhed i forhold til at din man ikke må drive virksomhed og som derfor heller ikke som sådan må fungere som direktør

Check med bank, at de vil stille en erhvervskonto til rådighed for projektet - og evt med skat eller en revisor, at skat ikke her vil se ægtefæller som så nærtstående, at de også fra dig vil kunne kræve sikkerhed. Se til at DU står for regnskab og ansvarlig for alle aftaler for at undgå stråmandsproblematik, og se til at der aldrig kan opstå ny skatte eller momsgæld i din virksomhed, som kunne få skat op på mærkerne-  med hele formålet, at din mand skal lave arbejdet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)