Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontakte international virksomhed om rettighed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Nov 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står foran at skulle kontakte en international virksomhed, for at høre om de ser et problem i, at mit firmanavn har ligheder med deres varemærkebeskyttede navn. Men hvem er det præcis man kontakter i den situation? CEO’en, Bestyrelsen, markedsføringsansvarlige?

Nogen som har prøvet noget lignende, så kunne det være spændende at høre hvordan I gjorde

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Via telefonen hører man omstillingen og via brev skriver man til "The responsible for intelectual rights/tradmarks" så burde den være god nok - men jeg tror jeg ville bruge telefonen og blive stillet om, og der få OK til at sende en email de kunne besvare. Du kunne jo også lade en med god forstand på den type rettigheder vurdere det - bla.a. ud fra, om I er i samme branche f.eks - for du får let et svar du ikke vil have ved at spørge firmaet. Hør evt https://not-allowed.dk/ Morten om hans bud på sagen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for mention John :)

Altså først og fremmest vil jeg anbefale, at du lige tænker dig rigtig rigtig rigtig godt om. Hvorfor? Fordi du er ved at gøre livet for dig selv mere besværligt, hvis din virksomhed skal være synlig online.

Lad os tage Coca Cola som eksempel. Dem kender vi alle.

Hvis du fik lov til at kalde dit firma Coca Cola, ville det nærmest være umuligt at finde dit firma på f.eks Google, Youtube, Facebook mm. Hvorfor? Fordi The Coca Cola Company styrer det game, og de har mange flere midler end dig. Dermed vil kunderne have utroligt svært ved at finde dig. 

Med andre ord, det er op af bakke at blive synlig online, og hvis du endelig vil være synlig, kommer det til at koste kassen. 

Dernæst løber du ind i troværdighedsproblemer, hvis navnet er meget kendt. Igen lad os tage Coca Cola som eksempel.

Du vil ikke sælge læskedrik, derimod vil du sælge rugbrød. Hvordan tror du, at folk vil tænke, hvis de søger efter rugbrød og finder Coca Cola, men at det er et lille firma, som intet har med det store brand at gøre? Mange vil sikkert tænke, at her er et eller andet galt, for hvorfor ligger Coca Cola på Fyn?

Hvis du alligevel holder fast i tankerne omkring, at dit firma bare må hedde det navn/brand, som andre har bygget, vil jeg foreslå, at du starter med at undersøge, i hvilke kategorier og brancher modparten har registreret deres varemærke. Det kan du gøre på https://www.tmdn.org/tmview/welcome

Igen lad og tage Coca Cola som eksempel. Hvis du vil sælge juice som eksempel, giver det ikke meget mening at kontakte The Coca Cola company, da de aldrig vil godkende, at du bruger deres brand til at sælge produkter i konkurrence med dem. 

Vil du derimod sælge autodele, er det slet ikke sikkert, at The Coca Cola Company har beskyttet navnet i denne kategori, og du behøver dermed ikke at spørge om lov. Men igen i forhold til det første i mit indlæg, giver det overhovedet mening?

Herefter er der to ting at gøre. Enten at ringe, og her bør du ringe til hovednummeret, og bede om at blive stillet videre. 

Alternativt at sende en mail, hvori du forklarer situationen, og gerne vil i dialog med dem. Evt med opfølgende opkald. 

Du skal ikke forsøge at ringe direkte til f.eks direktøren, da han/hun sikkert intet har med den beslutning at gøre i første omgang, og dermed spilder du både din og deres tid. 

Men igen, overvej om det giver mening at bruge andres brand, med mindre det er et meget almindeligt navn, for du gør det bare svært for dit eget firma i søgemaskinerne og på de sociale medier...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Nov 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Forstår overvejelserne, som jeg naturligvis selv har haft. Jeg skal selvfølgelig ikke bruge andres brand - det er en lidt underlig antagelse eftersom det til alle tider ville være ulovligt. Varemærkebeskyttelse eller ej. Man vil altid mødes af et civilt søgsmål for den slags. Jeg er blevet opmærksom på det firmanavn, jeg ønsker at bruge, delvist benyttes af en international virksomhed der ikke er selvstændigt er aktiv i Danmark, men har europæisk varemærkebeskyttelse. Deres navn er ikke er det samme som mit, men er 80% identisk og derved kan der måske være forvekslingsrisiko. Det mener jeg dog ikke, og det håber jeg at kunne overbevise dem om. De er B2B, hvor jeg er B2C. Navnet består af rigtige ord og er ikke et opfundet ord som f.eks. Carlsberg, Telia...

Selvom vi i praksis ikke på nogen måde er i konkurrence, så er firmaet registreret i de samme kategorier. Der er selvfølgelig en risiko for de bare siger “Nej” pr. automatik. Men de kunne også have en fordel af at sige ja. Jeg er i hvert fald ikke typen, som giver op på forhånd. Får jeg afslag, tager jeg den derfra. Google problematikken er ikke aktuel.  Både da de ikke er selvstændigt aktive på det danske marked, men også fordi navnene er forskellige. Det kan Google sagtens adskille.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

heixn:

Tak for svaret. Forstår overvejelserne, som jeg naturligvis selv har haft. Jeg skal selvfølgelig ikke bruge andres brand - det er en lidt underlig antagelse eftersom det til alle tider ville være ulovligt. Varemærkebeskyttelse eller ej. Man vil altid mødes af et civilt søgsmål for den slags.

Det er så ikke helt rigtig, der er mange andre faktorer, som også spiller ind. F.eks efternavn mm. Se evt Lego vs Lego Galleri sagen.

Dernæst afhænger det også meget af navnet, om ordene er generiske osv. Der er mange der hedder noget med Tømrer, Murer, Håndværker, Låsesmed mm.

heixn:

Jeg er blevet opmærksom på det firmanavn, jeg ønsker at bruge, delvist benyttes af en international virksomhed der ikke er selvstændigt er aktiv i Danmark, men har europæisk varemærkebeskyttelse. Deres navn er ikke er det samme som mit, men er 80% identisk og derved kan der måske være forvekslingsrisiko. Det mener jeg dog ikke, og det håber jeg at kunne overbevise dem om. De er B2B, hvor jeg er B2C. Navnet består af rigtige ord og er ikke et opfundet ord som f.eks. Carlsberg, Telia...

Hvis det er tilfældet, skal du jo ikke kontakte modparten, og spørge dem, men derimod kontakte en advokat med speciale i dette, og få en vurdering fra vedkommende. Du får jo heller ikke Skat til at udregne din skat mm, det laver en revisor, som varetager dine interesser. 

Nu har du ikke nævnt navnet, men hvis modparten har varemærkeregistreret et næsten identisk navn i EU, så vil de næppe være enige i, at du kan lukrerer på deres navn, eller bygge en forretning, som læner sig op af deres varemærker. For i såfald giver det ikke mening, at bruge penge og ressourcer på et registreret varemærke.

heixn:

Selvom vi i praksis ikke på nogen måde er i konkurrence, så er firmaet registreret i de samme kategorier. Der er selvfølgelig en risiko for de bare siger “Nej” pr. automatik. Men de kunne også have en fordel af at sige ja. Jeg er i hvert fald ikke typen, som giver op på forhånd. Får jeg afslag, tager jeg den derfra. Google problematikken er ikke aktuel.  Både da de ikke er selvstændigt aktive på det danske marked, men også fordi navnene er forskellige. Det kan Google sagtens adskille.

Mere og mere taler for, at det er spild af tid, at kontakte dem, hvis navnene er meget identiske. Husk er typosquatting ikke nødvendigvis giver et nyt navn, men oftest blot er en lukrering af et eksisterende brand. 

Ud fra det du skriver, har jeg svært ved at se, hvilken fordel modparten skulle have ud af, at give dig lov til at anvende et navn, som ligger tæt op af deres varemærke. Og dernæst er det stadigvæk ikke en fordel for dig i henhold til det, som jeg skrev i mit første indlæg. 

At modparten ikke er aktive i Danmark på nuværende tidspunkt, betyder ikke, at de ikke bliver det i fremtiden, og hvis navnene er så identiske, som du skriver, kan der altså nemt opstå forvekslinger i Google, ligesom man nemt via SEO kan lukrerer på hinandens varemærker. Igen en problemstilling, du skal overveje, især hvis du er den lille af jer :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)